Напрями підвищення ефективності роботи портів Дунайського регіону

Поділитися:

Внаслідок вторгнення РФ було заблоковано роботу 10 з 13 портів, які у 2021 р. забезпечували переробку 62,4 % всіх експортно-імпортних вантажів в Україні. У 2022 р., через блокаду морського узбережжя ворогом, переробка вантажів морськими портами України скоротилась на 61,5 %, зокрема експортних – на 54,4 %, а імпортних – на 70,3 %. Лише порти Дунайського регіону в умовах російської агресії продовжують повноцінно працювати. У 2022 р. вони змогли наростити переробку вантажів утричі – з 5,5 млн т до 16,5 млн т, переважно доправляючи їх річкою Дунай до румунського порту Констанца [1] (рис. 1).

Рис. 1. Мапа Дунайського портового кластеру
Рис. 1. Мапа Дунайського портового кластеру

Ефективне функціонування портів Дунайського регіону є критично важливим для забезпечення інтегрованості національної економіки України зі світовою економічною системою та збереження цілісності вітчизняного господарського механізму. Оскільки у 2022 р. обсяги переробки портів Чорного та Азовського морів значно знизилися – на 71,4 % або на 105,6 млн т (рис. 2) [2], то нарощування переробки вантажів портами Дунайського кластеру виявилося недостатнім для їх компенсації.

Рис. 2. Переробка вантажів портами України у 2021-2022 рр., млн т
Рис. 2. Переробка вантажів портами України у 2021-2022 рр., млн т

У 2022 р. у структурі перероблених вантажів портами Дунайського регіону переважали хлібні вантажі – 6,6 млн т, або 22,9 % від загального обсягу переробки всіма морськими портами України, а також наливні – 2,3 млн т (47,9 %) (табл. 1).

Таблиця 1

Переробка вантажів портами Дунайського регіону у 2021–2022 рр. млн т

Назва порту / Рік

2021

2022

Назва вантажу / Рік

2021

2022

Рені 1,4 6,8 Хлібні вантажі 0,95 6,6
Ізмаїл 4,0 8,9 Наливні вантажі 0,34 2,3
Усть-Дунайськ 0,1 0,8 Інші вантажі 4,21 7,6

 

Важливість портів Дунайського кластеру для транскордонних перевезень України під час війни з РФ та їх роль у забезпеченні світової продовольчої безпеки добре усвідомлює ворог, який усіляко намагається відрізати українських виробників від світових ринків збуту. Так, на початку вторгнення, агресор завдав численних ударів по мосту через Дністровський лиман, який є важливим елементом залізничної інфраструктури, що обслуговує вантажопотоки до дунайських портів України [3]. У липні 2023 р., після фактичної денонсації «Ініціативи з безпечного транспортування зерна та харчових продуктів з українських портів» (Чорноморської зернової ініціативи) з боку РФ, остання активізувала свої спроби паралізувати вантажні перевезення водним транспортом у регіоні. Зокрема, 24 липня портову інфраструктуру у м. Рені атакували російські БПЛА, внаслідок чого зруйновано споруди зі зберігання зернових культур та інших вантажів [4]. 2 серпня російські загарбники завдали удару по будівлі морського вокзалу у м. Ізмаїл, а також по кількох зернових ангарах та елеватору, що призвело до пошкодження близько 40 тис. т зерна [5] [6]. РФ переважно атакує інфраструктуру портів, котрі були задіяні у Чорноморській зерновій ініціативі. Атаки мають на меті вивести зазначені порти з експлуатації задля унеможливлення майбутніх перевезень зерновими коридорами. Під час атак портів Дунайського регіону, через близькість румунського кордону, збройні сили РФ змушені використовувати засоби ураження з високою точністю наведення, які є більш уразливими для сил протиповітряної оборони. Така ситуація надає переваги портам Дунайського кластеру як більш безпечнішим для перевантажувальних операцій та судноплавства порівняно з іншими портами України [7].

Для нарощування потенціалу українських портів Дунайського регіону щодо транскордонних вантажних перевезень в умовах російської агресії, а також для підвищення їх інвестиційної привабливості, уряд України вжив комплексних заходів, розглянемо, яких саме.

  • Передбачено компенсацію для суден, що отримали пошкодження або були знищені внаслідок ворожих дій РФ під час перевезень у внутрішніх водах України [8]. Загальна сума фонду відшкодування складає 20 млрд грн. Затверджено порядок надання такого відшкодування [9]. Захід має сприяти зміцненню довіри перевізників щодо здійснення навігації до портів України під час вторгнення РФ.
  • Розширено акваторію порту Усть-Дунайськ, що уможливить рейдове перевантаження вантажів на судна з більшою вантажопідйомністю, ніж було можливо раніше та, відповідно, наростити обсяги перевезень [10] [11].
  • Забезпечено днопоглиблювальні роботи, що сприятиме відновленню паспортних глибин операційних акваторій портів Дунайського регіону та прилеглих судноплавних каналів [12] [13]. Таким чином створюється можливість обслуговування великотоннажних суден, що зменшуватиме логістичні витрати вантажовідправників та дозволить нарощувати обсяги переробки вантажів в умовах обмежень існуючої портової інфраструктури.
  • Запропоновано безпечний коридор для вантажних перевезень морським транспортом після одностороннього виходу РФ з «Ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів» [14].

Завдяки вжитим заходам у Дунайському регіоні спостерігається бум інвестиційної активності.

Зокрема Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України планує збільшити пропускну спроможність дунайських портів до 30 млн т на рік [15]. У рамках програми малої приватизації продано порт Усть-Дунайськ за ціною, що вчетверо перевищила оголошену стартову вартість [16]. У листопаді 2022 р. на території Ренійського морського порту розпочав роботу контейнерний термінал «Вікінг Альянс», спеціалізацію якого у майбутньому планують розширити рефрижераторними контейнерами [17].

Існують плани щодо нарощування складських потужностей та налагодження перевалки рослинної олії у с. Орлівка [18]. У м. Рені заплановано будівництво нового мультимодального терміналу. Компанія «Нібулон» уже будує новий зерновий термінал вартістю 10 млн дол. США, який збільшить потужності зберігання та відвантаження зернових, гранульованого шроту та соняшникової олії [19] [20]. У порту м. Ізмаїл «Нібулон» планує побудувати елеватор та сучасний млин, які дозволять наростити відвантаження на 130 тис. т на місяць, а компанія «Аскет Шиппінг» будує зерносховище потужністю 5 тис. т [21] [22]. У рамках «Ініціативи USAID зі стійкості сільського господарства» агрохолдинг «Кернел» придбав річковий термінал у порту м. Рені, який спеціалізується на перевалці шроту та соняшникової олії [23]. Придбання терміналу дозволить компанії здійснювати експорт своєї продукції в умовах можливих порушень традиційних каналів перевезень. Агентство США з міжнародного розвитку USAID (англ. United States Agency for International Development), яке надає невійськову допомогу іншим країнам, вважає перспективним продовження співпраці з Україною щодо подальшої модернізації та розширення Дунайського портового кластеру. Наприклад, у рамках проєкту «Економічна підтримка України» у липні 2023 р. укладено Меморандум про співпрацю між представниками Агентства та Адміністрацією морських портів України [24].

Незважаючи на значні перспективи, можливості вантажних перевезень річкою Дунай суттєво обмежуються пропускною здатністю транспортної системи регіону. Розглянемо докладніше, що саме обмежує можливості вантажних перевезень.

  • Не вистачає приміщень для складського зберігання, насамперед критих, що негативно позначається на гнучкості використання наявної пропускної здатності дунайських портів та створює загрозу можливого збою ритмічності перевезень внаслідок воєнних дій, сезонних факторів, погодних умов тощо [25].
  • Невисока пропускна здатність порту у м. Констанца, яка унеможливлює нарощування обсягів переробки українських вантажів через перевантаженість внутрішньої інфраструктури порту, насамперед місцевими зерновими вантажами [26].
  • Інтегрованість та оснащеність українських портів Дунайського кластеру поступаються порту у м. Констанца, що не дозволяє ефективно синхронізувати робочі процеси та забезпечити оптимальне використання наявного вантажного обладнання та рухомого складу.
  • Обмежена кількість лоцманів, фаховий рівень яких відповідає кваліфікаційним вимогам, щоб проводити судна каналами та акваторіями портів Дунайського регіону, зокрема у нічний час – насамперед Сулінським каналом після його облаштування румунською стороною відповідними засобами безпеки руху та сигналізацією.
  • Замала пропускна здатність залізничної системи, яка обмежує спроможність морського торговельного порту у м. Ізмаїл обслуговувати морські вантажні перевезення до Румунії. Станом на 09.08.2023 р. черга вантажних залізничних вагонів до цього порту перевищує 30 діб, внаслідок чого АТ «Укрзалізниця» змушена була запровадити обмеження на перевезення за цим напрямком [27].

Для більш повного використання потенціалу українських портів Дунайського регіону, забезпечення безперешкодного доступу вітчизняних виробників до світових ринків збуту, необхідно вжити заходів щодо нарощування пропускної здатності транспортної системи Дунайського портового кластеру та розбудови транспортної логістики регіону в цілому, забезпечити сприятливий інвестиційний клімат та посилити захист портових об’єктів засобами ППО.

Ефективна робота дунайських портів України значною мірою залежить від здатності румунської сторони, зокрема порту у м. Констанца, вчасно та у повному обсязі обробляти українські вантажі. Зважаючи на це, важливо посилити двосторонню співпрацю з Румунією задля усунення вузьких місць у транспортній взаємодії, подолання технічних та бюрократичних бар’єрів, що заважають інтенсифікувати вантажний рух у межах Дунайського регіону. Також доцільно ініціювати у контактах з інституціями ЄС підтримку розвитку відповідної інфраструктури в рамках загальноєвропейських проєктів, зокрема – Дунайської стратегії, Фонду відновлення та стійкості тощо.

______________________________________________________________________

[1] З урахуванням транзитних та каботажних вантажів.

[2] Дані за 2021 р. – інформація Адміністрації морських портів України. URL: https://www.uspa.gov.ua/; дані за 2022 р. – інформація Міністерства з розвитку громад, територій та інфраструктури України. URL: https://mtu.gov.ua/news/33944.html ; Дані щодо перевезень у рамках Чорноморської зернової ініціативи – інформація Об’єднаного координаційного центру. URL: https://www.un.org/en/black-sea-grain-initiative

[3] Одещина: росіяни вчетверте обстріляли міст через Дністровський лиман. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3479902-rosiani-vcetverte-obstrilal…

[4] Росіяни атакували «шахедами» порт на Дунаї, є постраждалі: всі подробиці та фото. URL: https://apostrophe.ua/ua/news/society/accidents/2023-07-24/rossiyane-at…

[5] Зруйновано елеватор, ангари і будівлю морвокзалу в Ізмаїлі – прокуратура про деталі атаки РФ по Одещині. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/news-ataka-rf-izmayil/32530995.html

[6] Нічною атакою на Одещину росіяни пошкодили майже 40 тисяч тонн зерна, – Кубраков. URL: https://ukranews.com/ua/news/947922-nichnoyu-atakoyu-na-odeshhynu-rosiy…

[7] Чому Росія використовує «Шахеди» для ударів по портах на Дунаї: пояснення британської розвідки. URL: https://tsn.ua/ukrayina/chomu-rosiya-vikoristovuye-shahedi-dlya-udariv-…

[8] Зеленський підписав закон про перші зміни до держбюджету-2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3683726-zelenskij-pidpisav-zako…

[9] Про затвердження Порядку надання гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України та воєнних дій на території України, фрахтувальникам, операторам та / або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав. Постанова Кабінету Міністрів України від 26 травня 2023 р. № 548. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/548-2023-%D0%BF#Text

[10] Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 7 жовтня 2009 р. № 1274. Постанова Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2023 р. № 814. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/814-2023-%D0%BF#Text

[11] КМУ розширив акваторію порту Усть-Дунайськ для суден «панамакс». URL: https://agravery.com/uk/posts/show/kmu-rozsiriv-akvatoriu-portu-ust-dun…

[12] Днопоглиблення в Ізмаїльському порту виконано на 90 % – АМПУ. URL: https://ports.ua/dnopogliblennya-v-izma%D1%97lskomu-portu-vikonano-na-9…

[13] Румунія просить перевірити українське днопоглиблення у дельті Дунаю. URL: https://biz.censor.net/news/3401221/rumuniya_prosyt_pereviryty_ukrayins…

[14] Як будуть вивозити зерно з України через Чорне море: у мережі показали карту. URL: https://24tv.ua/yak-budut-vivoziti-zerno-ukrayini-cherez-chorne-more-ka…

[15] Пропускну спроможність Дунайського порту збільшать до 30 млн тонн. URL: https://minprom.ua/news/297244.html

[16] Продано перший морський торговельний порт Усть-Дунайськ на аукціоні Prozorro.Продажі. URL: https://biz.ligazakon.net/analitycs/219524_prodano-pershiy-morskiy-torg…

[17] В Ренійському порту запустили в роботу контейнерний термінал. URL: https://www.blackseanews.net/read/197778

[18] В Орлівці на Дунаї планують налагодити перевалку олії. URL: https://ukragroconsult.com/news/v-orlivczi-na-dunayi-planuyut-nalagodyt…

[19] В Ренійському порту збудують мультимодальний термінал. URL: https://ports.ua/v-renijskomu-portu-zbuduyut-multimodalnij-terminal/

[20] «Кернел» інвестує $10 млн у будівництво в порту «Рені» нового перевантажувального термінала до кінця 2023 р. URL: https://interfax.com.ua/news/economic/907841.html

[21] «НІБУЛОН» збудує елеватор та млин в Ізмаїльському порту. URL: https://latifundist.com/novosti/61520-nibulon-zbuduye-elevator-ta-mlin-…

[22] «Аскет Шиппінг» побудує зерносховище біля порту Ізмаїл. URL: https://usm.media/asket-shipping-pobudu%D1%94-zernoshovishhe-bilya-port…

[23] «Кернел» придбав річковий термінал у порту Рені. Компанія шукає резервні варіанти експорту зерна. URL: https://forbes.ua/news/kernel-pridbav-richkoviy-terminal-v-portu-reni-k…

[24] USAID допомагатиме розвивати українські порти на Дунаї. URL: https://usm.media/usaid-dopomagatime-rozvivati-ukra%D1%97nski-porti-na-…

[25] З 41 оператора, які працюють у порту в м. Ізмаїл, лише один оператор має критий склад – з матеріалів щотижневої наради АТ «Укрзалізниця» щодо покращення залізничних перевезень агропродукції від 22.06.2023 р.

[26] У новому сезоні експорт українського зерна через румунську Констанцу може ускладнитись. URL: https://www.growhow.in.ua/u-novomu-sezoni-eksport-ukrainskoho-zerna-che…

[27] УЗ почала лімітувати завантаження вантажів у напрямку окремих одержувачів у порту «Ізмаїл». URL: https://interfax.com.ua/news/economic/927884.html

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Зображення: НІСД