Рекомендації щодо першочергових кроків Президента України у сфері оборонної реформи та розвитку ЗСУ

Поділитися:

Результати аналізу нинішньої ситуації у сферах оборонної реформи та розвитку Збройних Сил України (ЗСУ) свідчать про наявність у них низки серйозних проблем, найбільш актуальними з яких нам уявляються наступні.

Повільно відбувається імплементація норм прийнятого рік тому Закону України «Про національну безпеку України» (далі – Закон про нацбезпеку). Головним чином це стосується:

  • створення більш ефективної об’єднаної системи керівництва та управління силами оборони;
  • осучаснення систем оборонного планування і управління оборонними ресурсами;
  • удосконалення планування оборони і застосування сил оборони;
  • трансформації складу Міноборони та бойового складу ЗСУ.

Варто також враховувати, що у грудні 2020 р. завершиться дія основних чинних документів оборонного планування, перш за все Стратегічного оборонного бюлетеня України (СОБУ) та Державної програми розвитку ЗСУ на період до 2020 р. (ДПРЗСУ).

Тому, Національний інститут стратегічних досліджень (НІСД) ще у серпні 2018 р. рекомендував Президентові України якомога швидше започаткувати проведення оборонного огляду, а Міністерству оборони здійснити у стислі терміни (до 2020 р.) черговий цикл оборонного планування. Адже, для прикладу, у минулому розпочатий у вересні 2008 р. оборонний огляд тривав більше року, а цикл оборонного планування завершився через 5 р. – у 2013 р. Розпочатий у травні 2014 р. наступний оборонний огляд тривав також більше року, а цикл оборонного планування завершився через 3 р. – у 2017 р.

Однак рішення Президента України П.О. Порошенка щодо проведення оглядів в секторі безпеки і оборони, у тому числі оборонного огляду, оприлюднено лише 16 травня 2019 р. Внаслідок цього Міністерство оборони змушено провести згаданий огляд та завершити черговий цикл оборонного планування у вкрай стислі строки, усього за 1,5 р. При цьому необхідно буде спочатку розробити та затвердити Президентом України оновлену Стратегію національної безпеки України, після чого послідовно підготувати на її основі та затвердити Главою держави Стратегію воєнної безпеки України, заміст чинної Воєнної доктрини України, і лише потім – нові СОБУ та ДПРЗСУ.

Ще однією проблемою є те, що у 2016-2019 рр. з різних причин не виконано значну кількість визначених у СОБУ та ДПРЗСУ важливих завдань та заходів оборонної реформи. Зокрема, це стосується питань реформування ЗСУ та інших складових сил оборони за принципами і стандартами НАТО, правового та соціального захисту військовослужбовців, учасників бойових дій, військових пенсіонерів і членів їхніх сімей.

Для розв’язання вказаних проблем доцільно запропонувати Президентові України, Кабінету Міністрів України та керівництву Міністерства оборони України здійснити, поряд з іншими, низку наступних першочергових організаційних, законодавчих, фінансових та кадрових кроків. Далі вони наводяться переважно у пріоритетній та логічній послідовності і лише частково – у хронологічній.

Докладніше: niss.gov.ua