Круглий стіл "Стратегічні напрями розвитку транспортної галузі України у післякризовий період"

Поділитися:

prezidya25 жовтня 2011 року у конференц-залі Національного інституту стратегічних досліджень (НІСД) відбулося засідання "круглого столу" "Стратегічні напрями розвитку транспортної галузі України у післякризовий період", у ході якого було розглянуто проблеми посткризового розвитку транспортної системи України, інтеграції транспортної системи України до європейської та світової транспортних мереж, а також напрями подальшого реформування транспортної галузі на етапі післякризового відновлення економіки України.

У дискусії взяли участь співробітники наукових та аналітичних установ, представники органів державної влади, неурядових організацій та засобів масової інформації.

 

Список учасників.

 

Фахівці НІСД представили презентацію з викладенням основних проблем, винесених на обговорення, а також ознайомили присутніх з матеріалами аналітичної доповіді: “Стратегічні напрями розвитку транспортної галузі України у післякризовий період”.

 

Аналітична доповідь.

 

UchastВідкрив засідання перший заступник директора НІСД Ярослав Жаліло і наголосив на важливості питань, що розглядатимуться на круглому столі. Він відмітив, що транспортна галузь відіграє визначальну роль в економічному розвитку країни, формуючи внутрішній ринок, обумовлюючи продуктивність зовнішньої торгівлі, посилюючи транскордонні зв’язки України з зовнішнім світом, а також створюючи соціальний ефект у розвитку регіонів. Я. Жаліло підкреслив, що підходи Інституту базуються на широкому розумінні ролі транспорту як органічного елементу соціально-економічного розвитку України.

 

UchastІз презентацією основних положень аналітичної доповіді “Стратегічні напрями розвитку транспортної галузі України у післякризовий період” виступила завідувач відділу секторальної економіки НІСД Оксана Собкевич, окресливши основні тенденції посткризового розвитку транспортної галузі України.

 

Презентація.

 

О. Собкевич зазначила, що транспорт, як інфраструктурна галузь, відіграє суттєву роль у посткризовому розвитку національної економіки, забезпечуючи своєчасні та ефективні вантажні й пасажирські перевезення, сприяючи інтеграції економіки України у європейську та світову економічні системи. Однак, існуючий незадовільний стан рухомого складу різних видів транспорту в Україні обумовлює низький рівень використання потенціалу України як транзитної держави. О. Собкевич відмітила, що модернізація транспортної галузі України має забезпечити її відповідність європейським стандартам як за швидкістю та якістю перевезень вантажів, так і за комфортністю обслуговування пасажирів. Важливу роль при цьому, на думку доповідача, мають відігравати заходи, спрямовані на вирішення проблеми збалансування попиту і пропозицій з надання транспортних послуг, зміцнення міжнародного співробітництва і посилення процесу інтеграції транспортної системи України до європейської та світової транспортних мереж, розвиток державно-приватного партнерства у транспортній галузі.

 

UchastПрезидент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Леонід Костюченко констатував, що відносини з країнами ЄС потребують подальшої лібералізації і встановлення паритетності на ринку транспортних послуг. Він наголосив, що інтеграцію України до ЄС гальмують суттєве витрачання часу українських водіїв на очікування оформлення товарів та інші непродуктивні простої; відсутність якісного та екологічного парку автотранспортних засобів в Україні; недостатнє національне виробництво автомобільної продукції; високі відсоткові ставки банківських кредитів; застосування до українських автоперевізників візового режиму для здійснення поїздок до країн ЄС; невчасне повернення ПДВ та ін.

 

UchastЗаступник директора Інституту проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України Олексій Котлубай наголосив на необхідності реформування транспортної галузі в Україні, зокрема, через корпоратизацію державних підприємств галузі, формування внутрішнього попиту на міжнародні перевезення, вільне ціноутворення під контролем держави, покращення ситуації на ринку морських перевезень.

 

UchastГригорій Степанський, Президент АТ „Українські транспортні коридори”, представив нову концепцію транзитних транспортних коридорів, згідно з якою, на його думку, схема нових швидкісних магістралей є найбільш оптимальною. Г. Степанський також відмітив необхідність створення департаменту нового транспортного будівництва у складі Міністерства інфраструктури України, що сприятиме посткризовому розвитку транспортної галузі.

 

UchastСергій Терещенко, експерт-консультант АТ «ПЛАСКЕ», зазначив, що в Україні відсутні вимоги стосовно забезпечення впровадження міжнародних норм у практику організації адміністрування руху товарів через митний кордон; відсутня єдина інформаційна електронна база всіх контролюючих структур, що розташовані на кордоні; не впроваджена система «єдиного вікна» у міжнародній торгівлі. На думку С. Терещенка, ці питання потребують невідкладного вирішення, оскільки стратегічний розвиток транспортної галузі в Україні вимагає підвищення її транзитного потенціалу, для чого необхідним є, насамперед, спрощення процедур контролю на кордонах.

 

UchastНа думку Віктора Валєєва, Віце-президента Національного комітету міжнародної торгової палати, впровадження механізму «єдиного вікна», як елементу спрощення і гармонізації митних процедур, надасть можливості зміцнити позиції України як провідної транзитної держави і ефективного транзитного вузла. Він зазначив, що важливою подією для вдосконалення роботи транспортної галузі стане схвалення Державною митною службою та Кабінетом Міністрів України рішення щодо реалізації пілотного проекту на прикладі морського торгового порту «Одеса» із запровадження принципу «єдиного вікна».

 

UchastЛев Баязитов, експерт АТ «Аллего», ознайомив присутніх з основними напрямами діяльності АТ «ПЛАСКЕ», наголосивши на важливості для України розвитку поїзда комбінованого транспорту «Вікінг», який нині міцно вписався у плани розвитку міжнародних транспортних коридорів. Доповідач відмітив, що на сьогодні поїзд «Вікінг» виправдовує свої можливості лише на ділянках, які проходять за межами України, а одним із найважливіших механізмів підвищення його ефективності на українській території вбачається розширення практики застосування електронних технологій вздовж транспортних коридорів північ-південь та схід-захід. Л. Баязитов повідомив, що за результатами міжнародного семінару з питань спрощення процедур торгівлі, який відбувся у червні 2011 р. в Одесі, були прийняті рекомендації, в яких відзначено стратегічне значення впровадження механізму «єдиного вікна» для України у рамках реалізації проекту «Електронна митниця», зокрема, під час використання комбінованого поїзду «Вікінг».

 

 

UchastЗавідувач сектору відділу зовнішньоекономічної політики НІСД Максим Бугрій відмітив існування численних викликів та ризиків, на які слід звернути увагу при здійсненні стратегічного планування розвитку транспортного сектору України: невідповідність переважної більшості вітчизняного рухомого складу сучасним екологічним нормативам, його висока енергоємність; низький рівень мобільності у забезпеченні перевезень пасажирів і вантажів; недостатній рівень державної підтримки перспективних досліджень у транспортній сфері; низька конкурентоспроможність транспортної галузі та ін. М. Бугрій зазначив, що нині, в умовах формування зони вільної торгівлі за участю України, відбувається актуалізація зазначених викликів, тому їх врахування матиме позитивний вплив на подальше функціонування транспортної галузі.

 

UchastУ своєму виступі Юрате Юодснукіте, координатор сектору транспорту представництва Європейського Союзу в Україні, ознайомила присутніх з програмами, за якими відбувається співробітництво між Україною та ЄС у транспортній сфері, зазначивши, що наразі в Україні існує необхідність реформування усіх видів транспорту. Доповідач відмітила, що підвищенню ефективності використання наявного транспортного потенціалу сприятиме більш тісна координація зусиль органів державної влади в Україні.

 

UchastАлла Новікова, заступник директора Державного автотранспортного науково-дослідного проектного інституту, запевнила учасників круглого столу, що наразі відбувається розробка програм розвитку транспорту, проте цей процес є важким та потребує значних зусиль. А. Новікова відмітила, що роль транспортного сектору у розвитку економіки недооцінюється, незважаючи на те, що територія України є найбільшою серед європейських країн.

 

UchastУ своєму виступі заступник начальника ДП «Укрводшлях» Олександр Гладиш зупинився на проблемах внутрішнього водного транспорту в Україні, зазначивши, що стратегія подолання кризової ситуації має полягати у прийнятті нормативних актів, зокрема, Закону про судноплавство внутрішніми водними шляхами, у рамках якого має бути створено дієвий механізм фінансової підтримки технічного стану внутрішніх водних шляхів, а також забезпечено безпеку експлуатації внутрішніх водних шляхів та шлюзів.

 

UchastПредставник сектору з питань транспортної інфраструктури управління реального сектору економіки Секретаріату Кабінету Міністрів України Олексій Стельмах запевнив, що Кабінет Міністрів України акумулює та опрацьовує всі розробки у сфері розвитку транспортної системи України, міжнародних транспортних коридорів, транзитного потенціалу держави тощо. Він висловив стурбованість сучасним незадовільним станом безпеки на автомобільних дорогах України та готовність до впровадження радикальних заходів для усунення існуючої критичної ситуації.

 

UchastУ своєму виступі Юрій Приходько, генеральний директор Асоціації міжнародних експедиторів України, зазначив, що стратегічним напрямом для України має стати розвиток транзитного потенціалу, що передбачає забезпечення ефективного функціонування транспортних коридорів. Проблемами на сьогодні є постійна реструктуризація державних органів управління транспортною галуззю, часті зміни законодавства у сфері транспорту та податкової політики, зміни тарифів тощо. Виходом з існуючого стану, на думку Ю. Приходька, може стати запровадження мораторію на зміни у законодавстві на декілька років, а також забезпечення комплексності у вирішенні питань, пов’язаних з функціонуванням транспортної системи України.

 

UchastРектор державного економіко-технологічного університету транспорту Михайло Макаренко звернув увагу присутніх на те, що на сьогодні вкрай важливим для України є розроблення ефективної транспортної політики та визначення моделі розвитку транспортної системи з урахуванням усіх можливостей та високого потенціалу транспортного комплексу України.

 

Підсумовуючи дискусію, перший заступник директора НІСД Ярослав Жаліло подякував всім учасникам, колективу, який підгодовував доповідь, а також закликав до співпраці у сфері подальших досліджень проблем розвитку транспортної галузі. Він зазначив, що лейтмотивом обговорення стала необхідність інтенсифікації наявного потенціалу України у транспортній галузі з акцентом на розвиток можливостей у таких недостатньо задіяних на сьогодні напрямах як річковий та морський транспорт, мультимодальні перевезення тощо. Окреслюючи перспективи для майбутніх обговорень, Я. Жаліло відзначив актуальність таких питань як регіональний вимір розвитку транспортних комунікацій, технічне забезпечення розвитку транспорту, формування інфраструктури обслуговування транспортних мереж, реалізація державної політики у транспортній сфері.

Засідання здобуло широкого висвітлення у матеріалах ЗМІ.

 

Прес-реліз.