Круглий стіл "Перспективи економічної реінтеграції країни: повноваження, ресурси, відповідальність"

Поділитися:

Uchast23 квітня 2014 року у Національному інституті стратегічних досліджень відбулося засідання «круглого столу» «Перспективи економічної реінтеграції країни: повноваження, ресурси, відповідальність».

 

На порядок денний засідання винесено наступні питання:

1. Суперечності між Центром і регіонами як ознаки кризи моделі регіональної політики України.

2. Кризові тренди соціально-економічного розвитку регіонів України у 2014 р.: ризики та шляхи їх мінімізації.

3. Посилення самостійності та дієздатності регіонів – перший крок до економічної реінтеграції країни.

Uchast4. Стратегування регіонального розвитку як шлях до ефективної реалізації потенціалу регіону та підґрунтя міжрегіональної співпраці.

 

У засіданні взяли участь посадовці міністерств і відомств, представники органів місцевого самоврядування, співробітники наукових, аналітичних установ та громадських організації. Засідання проводилось в режимі телемосту між містами Київ і Донецьк.

 

Список учасників засідання.

 

Повний аудіозапис засідання можна завантажити за цим посиланням

http://www.ex.ua/628173663890

 

UchastВідкрив засідання перший заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень Ярослав Жаліло. Розпочинаючи дискусію, Я. Жаліло відзначив, що найбільшою проблемою України на цей час є відсутність партнерських, рівноправних стосунків між центром та регіонами. Вирішення зазначеної проблеми потребує посилення самостійності регіонів, реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, що стає запорукою стійкого регіонального розвитку, основою консолідації та реінтеграції нашої держави.

 

UchastПозицію Інституту щодо означеної проблематики презентувала завідувач відділу регіонального розвитку Світлана Біла.

У доповіді С.Біла висвітлила сутність та економічне підґрунтя формування суперечностей між Центром та регіонами; акцентувала увагу на кардинальних новаціях реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, новаціях формування дієздатної та відповідальної місцевої влади в Україні. Модель відносин держави та регіонів, як зазначила Світлана Біла, потребує кардинального перегляду у тому числі: розширення повноважень регіонів у сфері управління власним розвитком; зміцнення ресурсного забезпечення, власного фінансового ресурсу місцевого самоврядування (у т. ч. шляхом перегляду податкової політики і міжбюджетних відносин); створення державою організаційно-інституційних передумов та дієвих стимулів для підтримки економічного зростання на регіональному рівні.

 

Презентація С. Білої.

 

UchastНачальник відділу взаємодії з місцевими органами влади Департаменту регіонального розвитку та проектного управління Мінрегіону Наталія Яровенко повідомила, що позитивні зрушення щодо реформування відносин між регіонами та державою розпочались з Розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 р. № 333-р «Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні».

На порядку денному, як зазначила Н.Яровенко, – створення на базі Мінрегіону Робочої групи з питань реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яку очолюватиме Віце-прем’єр-міністр України – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Мета діяльності новоствореної Робочої групи – сприяння забезпеченню координації дій органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо підготовки змін до законодавства України, визначення шляхів, механізмів та способів вирішення проблемних питань удосконалення системи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх територіальної основи.

В процесі роботи над реалізацією реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні особлива увага буде приділена законодавчому забезпеченню цього процесу, розробці та прийняттю низки законопроектів, у т.ч. «Про право територіальних громад на об’єднання», «Про співробітництво територіальних громад», «Про органи самоорганізації населення» тощо. Головна мета реформи – надати місцевим органам влади максимальну кількість повноважень та фінансових ресурсів (на основі принципу субсидіарності) для вирішення нагальних проблем життєзабезпечення мешканців місцевої громади та гарантування стабільного розвитку на місцях.

 

UchastПід час прямого включення з м. Донецька директор Регіонального філіалу Національного інституту стратегічних досліджень Юрій Макогон зазначив, що в контексті реформи місцевого самоврядування слід вирішити питання фінансової спроможності громад. Одним з напрямків вирішення цієї проблеми, на думку Юрія Макогона, є добровільне об’єднання громад. Історія надає приклади: Донецька та Луганська області – це регіон «Донбас»; Харківська та Сумська області – «Слобожанщина»; Львівська та Івано-Франківська області – «Галичина».

Ю. Макогон наголосив на необхідності активізації роботи, пов’язаної з пошуком нових ринків збуту для традиційної продукції старопромислових регіонів, необхідність диверсифікації регіонального виробництва та переводу його на інноваційний шлях розвитку. Науковець відзначив, що впродовж останнього періоду в регіоні активно обговорюється проект агломерації міст «Північний Донбас», реалізація якого активізує міжмуніципальне співробітництво в процесі вирішення спільних для міст проблем (культурне співробітництво, розвиток інфраструктурних проектів тощо).

 

UchastГолова Асоціації органів місцевого самоврядування Донецької області Микола Загоруйко наголосив на необхідності дотримання базового принципу субсидіарності в процесі реформування місцевого самоврядування, необхідності децентралізації влади шляхом передачі повноважень на міста. На цьому шляху, як зазначив М. Загоруйко, корисним буде досвід позитивних напрацювань створення міських агломерацій (на кшталт агломерації міст «Північний Донбас»).

 

UchastМіський голова м. Славутича Володимир Удовиченко підкреслив, що головне  для розвитку регіону, для влади на місцях – створити сприятливий інвестиційний клімат, створити сучасну інфраструктуру регіону, оскільки «на голе місце» інвестор не прийде. Посадовець зазначив, що у світі напрацьовано багатий досвід щодо залучення інвестицій (у тому числі – китайський, сінгапурський та південнокорейський досвід).

 В. Удовиченко підкреслив, що у процесі реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади вкрай важливо не допустити замість «централізації держави» нарощування «централізації регіону». Головне – забезпечити самоврядність та дієздатність громад. Важливо врахувати позитивну практику реформування місцевого самоврядування у Польщі, позитивний досвід добровільних об’єднань територіальних громад (на зразок польської гміни), практику започаткування в регіоні «вільної економічної зони». Важливим є впровадження в Україні засадничих положень Європейської хартії місцевого самоврядування та практичне втілення Рекомендацій «Місцева та регіональна демократія в Україні», розроблених Конгресом місцевих і регіональних влад Ради Європи.

 

UchastРадник при дирекції Національного інституту стратегічних досліджень Катерина Юрченко висвітлила поточні проблеми соціально-економічного розвитку АР Крим як тимчасово окупованої території України, наголосила на необхідності активізації роботи всіх представників влади стосовно підтримки інституційних зв’язків між Україною та Кримом, адже Крим – це регіон України. К. Юрченко узагальнила досвід розробки та перших етапів реалізації Стратегії економічного і соціального розвитку Автономної Республіки Крим на 2011 – 2020 роки, у розробці якої активну участь брав колектив експертів НІСД. Катерина Юрченко зазначила – сучасні проблеми із АР Крим багато у чому обумовлені й тим, що впродовж попередніх років «центр» не давав свободи дій та жорстко контролював прийняття рішень на місцях.

 

UchastЗавідувач відділу макроекономічного регулювання Академії фінансового управління Міністерства фінансів України Олег Гаврилюк наголосив, що на цей час центральна влада України майже втратила контроль над регіонами внаслідок систематичного незалучення останніх до розробки та прийняття управлінських рішень. Науковець підкреслив, що в процесі реформування місцевого самоврядування необхідно впроваджувати так званий «бюджетний федералізм», терміново вибудовувати нову систему міжбюджетних відносин, сприяти формуванню місцевих бюджетів не «згори донизу», а навпаки – починати з базового рівня громади.

О. Гаврилюк також зазначив, що економічну базу для такої гострої для України проблеми, як «сепаратизм» – формують обмеження економічної активності та гальмування розвитку підприємництва на місцях. Для усунення проблеми доцільно  впровадити комплекс заходів, взявши за зразок Польщу, яка є децентралізованою унітарною європейською державою.

 

UchastДенис Черніков – експерт «Лабораторії законодавчих ініціатив» – наголосив на необхідності узгодження політики регіонального розвитку, політики щодо реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні з базовими положеннями Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, що сприятиме просуванню України шляхом євроінтеграції.

В процесі реформ, як зазначив експерт, доцільно використовувати польський досвід децентралізації територіальної організації влади та унормувати новації регіонального управління у новій редакції Конституції України. Д. Черніков вважає, що на шляху до євроінтеграції Україні важливо здійснити низку економічних реформ – знизити енергоємність виробництва, сприяти розвитку малого та середнього бізнесу, підвищити активність громад задля вирішення нагальних питань місцевого розвитку. 

 

UchastЕксперт з місцевого розвитку Асоціації міст України, координатор проекту USAID «РАДА» Ігор Парасюк наголосив, що децентралізація має відбуватись якісно та швидко, оскільки часу на зволікання з такими реформами в Україні не залишається.

Невід’ємними складовими реформ у напрямку децентралізації, як зазначив І.Парасюк, мають стати: реформування бюджетних відносин на основі принципу субсидіарності; удосконалення територіально-адміністративного устрою України; впровадження бюджетної реформи та внесення змін до Бюджетного кодексу України (зокрема, доцільно залишати на місцях частину загальнодержавних податків, у т.ч. частину податку на доходи підприємств). Поряд з цим, Ігор Парасюк наголосив на необхідності розширення повноважень органів місцевого самоврядування в частині регулювання ставок місцевих податків та зборів, встановлення пільг, зміцнення дохідної бази місцевих бюджетів шляхом скорочення податкових пільг, виданих на індивідуальній чи галузевий основі.

 

UchastГолова комісії з міжнародних зв’язків Громадської ради при Державному агентстві з інвестицій та управління Національними проектами України Олег Бойчун наголосив на необхідності провести інвентаризацію наявних в регіонах та на місцях інфраструктурних об’єктів, визначити ступінь їх реального зносу. Особливу увагу Олег Бойчун зосередив на необхідності акумуляції коштів на модернізацію інфраструктурних об’єктів водопостачання та водовідведення. Особливого значення ця проблема набуває для Києва, оскільки основні фонди міськводоканалу зношені приблизно на 80 %. Вирішення цього питання місцевою владою гарантує безпеку життєдіяльності громади міста Києва.

 

UchastДиректор Інституту місцевої демократії Валерій Рубцов відзначив своєчасність та велике практичне значення затвердження «Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні», що гарантує просування України відповідно до європейського вектору регіонального розвитку.

Валерій Рубцов підкреслив необхідність внесення змін до чинної Конституції, наголосивши на доцільності визначення України як децентралізованої унітарної держави, місцеве самоврядування та територіальна організація влади якої ґрунтуються на принципі субсидіарності.

 

UchastСтарший науковий співробітник відділу комплексної оцінки та управління природними ресурсами ДУ «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України» Дмитро Клиновий зазначив, що посилення дієздатності громад напряму залежить від розширення прав територіального місцевого (муніципального) самоврядування на управлення та використання в господарстві природних ресурсів, що знаходяться на території регіону. Дмитро Клиновий вніс пропозицію щодо забезпечення прав на передачу до муніципальної власності відповідної частини земель й інших природних ресурсів (водних, лісових масивів, рекреаційних територій, родовищ корисних копалин), що входять до простору забезпечення життєдіяльності громади. Доцільним, як зазначив науковець, є впровадження муніципального підприємництва у сфері використання природних ресурсів, створення на основі природного капіталу регіонів Фондів сталого розвитку територій (на кшталт суверенних фінансових фондів спільного інвестування).

 

UchastЕксперт НДО «Фундація Регіональних Ініціатив» Марта Руда наголосила, що для практичного впровадження заходів з децентралізації територіальної організації влади вже існують всі необхідні розробки, а для успіху цієї реформи необхідно лише задіяти політичну волю. Децентралізація влади, як зазначила експерт, має супроводжуватись фіскальною децентралізацією (у т.ч. шляхом розширення податкової бази органів місцевого самоврядування, збільшенням частки трансфертів завдяки конкурсному відбору), а також – здійсненням адміністративно-територіальної реформи та об’єднанням громад.

 

UchastЗавідувач відділу зовнішньоекономічної політики НІСД Олександр Шаров наголосив, що серед основних суб’єктивно-психологічних причин поширення розмов про «сепаратизм» на місцях є розповсюдження в регіонах міфів про те, що той чи інший регіон є економічно самодостатнім, що той чи інший регіон «годує інші регіони». Такі міфи, як зазначив Олександр Шаров, об’єктивно не відображають реальної економічної ситуації в регіонах, не відображають сучасні тенденції регіонального розвитку, що виникають під впливом глобалізації та активізації інтеграційних процесів.

Олександр Шаров зазначив, що серед механізмів реалізації реформ в Україні не слід недооцінювати фактор залучення іноземної допомоги. Майже всі українські міста мають європейські міста-побратими. Доцільно використовувати інституційні можливості міст-побратимів щодо залучення іноземної допомоги та іноземних інвестицій, у тому числі для стимулювання муніципального розвитку міст України.

 

Підводячи підсумки засідання «круглого столу» Ярослав Жаліло подякував присутнім за плідну участь у дискусії, за висловлені практичні пропозиції та зазначив, що в процесі реформування територіальної організації влади в Україні вкрай важливо враховувати як інтереси базового рівня громад (село, селище, місто), так і інтереси районного та обласного рівня, інтереси держави.

Ярослав Жаліло підкреслив, що консолідація держави, успіх економічної реінтеграції України  сьогодні безпосередньо залежать від обсягу делегованих місцевій владі повноважень, відповідного ресурсного забезпечення та зростання відповідальності місцевої влади за налагодження постійної, копіткої роботи, зорієнтованої на  забезпечення стабільного, комплексного розвитку територій та зростання добробуту людини.

 

Винесені на обговорення питання викликали жваву дискусію учасників. За підсумками засідання ухвалено резолюцію, яку направлено керівництву держави та профільним органам влади.

 

Резолюція засідання.