11–17 вересня 2024 р. у Києві відбувся «Тиждень освіти дорослих в Україні», який проводиться в нашій країні з 1999 р. під егідою ЮНЕСКО. Таку міжнародну ініціативу підтримують у понад 50 країнах світу. У заході, організованому в столиці України, взяли участь офіційні державні структури – Міністерство освіти і науки України, Всеукраїнське координаційне бюро «Освіта дорослих України» (голова – професор Сергій Болтівець) та Міжнародна громадсько-державна програма «Освіта дорослих України». Тиждень освітнього зростання в Україні спрямовувався на розширення пізнавальних процесів у суспільстві, особисте вдосконалення освіти і культури дорослих людей. Освітній підхід до поліпшення й систематизації знань значно підвищує шанси на збереження власної гармонії та ідентичності громадян, допомагає їм бути максимально корисними не тільки для себе, але і для оточуючих, розвиває та підвищує світову конкурентоспроможність українського суспільства.
Цьогорічний тиждень освіти дорослих – «Освіта, наука і культура українців в обороні життя» спрямований на втілення в практику реального життя заклику Генерального директора ЮНЕСКО Одрі Азулай: «Зупинити смерть, людські страждання та неймовірні руйнування України. Міжнародне право, яке має оберігати цивільне населення, школи, культурні заклади, регулярно порушується, виняткова за своєю раптовістю та масштабом війна, є болісним нагадуванням цього. Зіткнувшись із гуманітарною кризою, яка вразила Україну, ми повинні зробити все, щоб загальні блага, які охоплює мандат ЮНЕСКО, не перетворилися на порох. Освіта, наука, культура, інформація є важливими для відновлення країни» [1].
Чільною темою цьогорічних обговорень стало висвітлення особливостей національно-патріотичного виховання дітей та молоді в умовах війни. Для посилення національного патріотичного виховання висунуто ініціативу відродження сокільського руху в Україні. Товариство «Сокіл» було поширене у Західній Україні наприкінці XIX – на початку XX сторіччя як своєрідний напрям національно-визвольного руху. Головними завданнями сокільського руху, окрім патріотичного, були фізичне та спортивне виховання, а згодом – військове навчання молоді як необхідної передумови до створення власного війська, яке мало долучитися до боротьби за державну самостійність України. Міністерству освіти і науки, Міністерству молоді та спорту, Міністерству оборони України рекомендовано узагальнити досвід сокільського руху, розповсюдити його ідеологію та практики в діяльності молодіжних та спортивних організацій, закладів шкільної освіти всіх рівнів, вишів, допризовної підготовки молоді, громадських організацій.
Важливою темою обговорення стало узагальнення досвіду діяльності жіночих організацій, як от: «Матері світу проти війни і тероризму» та ролі жінок в умовах війни. Акцентовано на лідируючій ролі жінки (кожна нині в одній особі рятувальниця, психологиня, антикризова менеджерка) [2] у заповненні прогалин мобілізації ресурсів ведення бойових дій, організації розподілу допомоги та наданні критично важливої підтримки переміщеним сім’ям і окремим особам. Жінки становлять більшість працівників, волонтерів і представників служб екстреної допомоги, які надають підтримку постраждалому населенню через громадські організації, неформальні об’єднання, групи швидкого реагування. Особливо цінний досвід наразі мають жінки з прикордонних та транзитних областей. Органам державної влади та місцевого самоврядування, громадським організаціям рекомендовано поглибити агітаційно-просвітницьку та пропагандистську діяльність про зміщення гендерних ролей чоловіків та жінок під час війни, посилення ролі жінок у всіх сферах життєдіяльності суспільства. Через міжнародну співпрацю, цільове фінансування, розробку політики, яка надає пріоритет гендерній рівності та розширенню прав і можливостей жінок, можна досягти не лише збереження, але й розширення участі жінок у захисті цивільного населення, у розбудові миру й відновленні країни.
Значущою темою обговорення стала психологічна гігієна сучасної людини, психофізіологічні індикатори. Отримані результати обговорення переконують, що сьогодні важливо звертати увагу не лише на реабілітацію фізичного стану учасників війни. Без урахування психологічного статусу особи, її соціальної адаптації неможливе повноцінне функціонування особистості. Відсутність адаптованих національних алгоритмів надання психологічної допомоги військовим, які зазнали посттравматичного стресового розладу, брак кваліфікованих психіатрів і психологів зі спеціалізацією військово-тактичної психології – така реальна ситуація сьогодення. Потрібно створити якісну індивідуальну програму реабілітації кожного військового за принципом – своєчасність, комплексність і безперервність процесу реабілітації. Система надання психологічної допомоги та реабілітації учасників бойових дій за обсягом матеріально-технічного та кадрового забезпечення повинна розглядатись як складова частина національної безпеки держави. Кабінету Міністрів України, Міністерству ветеранів та соціальної політики рекомендовано розробити та затвердити Державну цільову програму з фізичної, медичної, психологічної реабілітації й соціальної та професійної реадаптації учасників бойових дій, яка б враховувала сучасні проблеми, використовувала кращий вітчизняний та зарубіжний досвід медико-санітарної та психоемоційної реабілітації ветеранів війни. Чинна Державна цільова програма з медичної, фізичної реабілітації та психосоціальної реадаптації постраждалих учасників Революції Гідності, учасників антитерористичної операції та осіб, які брали участь у забезпеченні національної безпеки і оборони, відсічі й стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України в редакції від 12 жовтня 2019 р. й розрахована на період до 2023 р.
З доповідями на тижні освіти виступили науковці центру внутрішньополітичних досліджень Національного інституту стратегічних досліджень. Головний науковий співробітник, професор Михайло Степико на пленарному засіданні ознайомив присутніх іздоповіддю «Ідентичність громадян України в умовах російської агресії»; провідний науковий співробітник центру, доктор філософії Сергій Здіорук – з доповіддю «Державна політика щодо релігії під час війни московії проти України». Власне бачення освіти дорослих у відновленні особового складу Збройних Сил України оприлюднив головний консультант центру, кандидат політичних наук Сергій Зубченко, який нині перебуває на передовій лінії фронту.
__________________________________________________________________________
[1] Програма XXV міжнародного «Тижня освіти дорослих в Україні» – освіта, наука і культура українців в обороні життя.
URL: https://nordbess-news.cv.ua/tyzhden-osvity-doroslyh
[2] Українським жінкам під час війни належить лідерська роль. – Зеленська.
URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3623360-ukrainskim-zinkam-pid-cas-v…
Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:
- читайте нас у Telegram та Facebook
- слухайте на Google Podcast
- дивіться на YouTube
Зображення: НІСД