Перспективи розвитку українсько-польського транскордонного співробітництва

Поділитися:

Одним з інструментів досягнення євроінтеграційних прагнень України є поглиблення транскордонного та міжрегіонального співробітництва з географічно близькими країнами Центрально-Східної Європи. У цьому контексті зауважимо особливе значення українсько-польських відносин, які ґрунтуються на культурних та історичних зв’язках між країнами, а також на сформованій протягом останніх десятиліть мережі політичних, гуманітарних, соціально-економічних і ділових контактів. Поглиблення співпраці за участі українських та польських громад і регіонів важливе також з огляду на сучасні виклики, з якими зіткнулися обидві країни, передусім це російська агресія проти України. 

Цим питанням, зокрема, було присвячено експертну зустріч, яка відбулася 27 січня 2025 р. в місті Ужгороді за участі представників Генерального консульства Республіки Польща у Львові – віцеконсула, в. о. консула з політично-економічних питань Кшиштова Лук’яновича, фахівця з питань допомоги з розвитку (відділ економічних питань) Артура Гроссмана, а також експертів Національного інституту стратегічних досліджень – завідувача сектора досліджень Західного регіону Володимира Химинця та провідного наукового співробітника сектора Анатолія Головки. Участь у зустрічі також взяли голова Ужгородської районної ради Юрій Фрінцко, директорка АРР Закарпатської області Ганна Цімболинець, декан факультету міжнародних економічних відносин УжНУ Микола Палінчак, очільник ГО «Асоціація проєктних менеджерів “Ядроˮ» Євген Лукша.

Під час зустрічі обговорено перспективи розширення транскордонного та міжрегіонального співробітництва між країнами. У цьому контексті відзначимо, що на польські та українські прикордонні території поширюється дія програм транскордонного співробітництва – насамперед Interreg NEXT Poland-Ukraine, у рамках якої впроваджують транскордонні проєкти за фінансової підтримки інституцій ЄС. Наприклад, Закарпатська область у 2024 р. залучила близько 4,5 млн євро від ЄС у межах згаданої програми для реалізації шести проєктів розвитку. У цьому ж контексті одним із перспективних та водночас незадіяних наразі інструментів доречно вважати європейські об’єднання (угруповання) територіального співробітництва (англ. European Grouping of Territorial Cooperation, EGTC) [1], створення яких сприятиме розвитку співробітництва на локальному рівні між Польщею та Україною.

Загалом транскордонне та міжрегіональне співробітництво України з країнами ЄС, зокрема Польщею, доречно розглядати як один з інструментів сприяння розвиткові громад і регіонів, розв’язання спільних економічних, гуманітарних та екологічних проблем завдяки зміцненню співпраці та координації спільних дій, залученню додаткових ресурсів. Водночас для реалізації такого інструменту на практиці потрібно вжити низку важливих заходів: 

  • забезпечити системну державну підтримку в частині надання місцевим бюджетам субвенції для співфінансування українською стороною транскордонних і міжнародних проєктів;

  • підвищити рівень компетенцій працівників органів місцевого самоврядування та органів державної влади з управління проєктами;

  • забезпечити інклюзивність співробітництва та його фаховий супровід у спосіб залучення експертів, проєктних менеджерів і широкого кола зацікавлених сторін – організацій громадянського суспільства, представників місцевого бізнесу, освітян, наукової спільноти і т. ін.     

У контексті відносин між Польщею та Україною доречно наголосити, що зміцненню двосторонньої співпраці сприятиме також розбудова й розширення прикордонної інфраструктури. Загальна протяжність українсько-польського кордону становить 535 км, де розташовані 8 автомобільних пунктів пропуску та 6 залізничних. Для порівняння: протяжність українсько-словацького кордону має 97 км, де діють 5 пунктів пропуску (2 автомобільні, 2 залізничні та 1 пішохідний); українсько-угорського – 136,7 км, де є 7 пунктів пропуску (5 автомобільних та 2 залізничні). Окремо відзначимо, що 33,4 км кордону припадає на Закарпатську область, яка межує з Польщею на північному заході. Водночас на цій ділянці українсько-польського кордону відсутні постійні пункти пропуску (тимчасовий пішохідний пункт пропуску «Лубня – Волосате» функціонував лише під час Днів добросусідства 2019 р.). Тому на часі є створення нових пунктів пропуску, а також розширення та вдосконалення вже наявних. До того ж розбудова прикордонної інфраструктури сприятиме формуванню нових осередків економічної активності та пожвавленню ділових контактів між прилеглими до українсько-польського кордону територіями.

_____________________________________________________________________________
[1] Європейське об’єднання територіального співробітництва є формою міжнародного територіального співробітництва, що здійснюється шляхом об’єднання суб’єктів міжнародного територіального співробітництва України і відповідних суб’єктів держав – членів Європейського Союзу та інших держав (стаття 1, ЗУ «Про міжнародне територіальне співробітництво України»).

 

Читайте англійською

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram та Facebook
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Зображення: НІСД