Заявка України на членство в ЄС: нова парадигма розширення ЄС?

Поділитися:

Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,

А ще гірше — спати, спати
І спати на волі

Тарас Шевченко, «Минають дні», 1845

 

28 лютого 2022 р., через кілька днів після початку повномасштабної агресії Росії проти України, Київ офіційно подав заявку про членство в ЄС за пришвидшеною процедурою. Звернення було підтримано багатьма лідерами ЄС та безпосередньо Європейським парламентом. У вівторок 1 березня 2022 р. Європейський парламент ухвалив резолюцію про підтримку надання Україні статусу кандидата, а 10-11 березня це питання обговорювалося на неформальному саміті Європейської Ради в Парижі, на якому лідери ЄС визнали «європейський вибір України», проте за фактом не підтримали «пришвидшене членство».

Чи є воєнні дії в Україні та загроза захоплення Києва підставою твердження, що обрано не найкращий час для подання заявки на членство в ЄС? Ні, оскільки наразі Україна перебуває на передовій захисту саме європейської безпекової архітектури та європейських цінностей.

Вступ України до ЄС: зміна ставлення

Улітку 2014 р., у розпал гібридної російської агресії на Донбасі, опитування фонду Маршалла засвідчило, що 52 % європейців висловлюються за вступ України до ЄС. Близько двох третин також заявили, що ЄС має надати економічну та політичну підтримку Україні, навіть якщо це спричинить конфронтацію з Росією. Проукраїнські настрої в ЄС були вже до того, як підтримувані Росією сили збили пасажирський літак MH17 17 липня 2014 р. і до того, як Росія вторглася на материкову Україну в квітні того ж року.

Середній рівень підтримки в ЄС був би ще вищим, якби не тодішні громадські настрої Німеччини, яка більш скептично ставилася до європейських перспектив України: 63 % опитаних німців заявляли, що були проти вступу України до ЄС.

Однак тепер думка, схоже, змінилася навіть у Німеччині. Через два тижні після початку війни РФ проти України, 6 березня 2022 р., , понад 100 000 людей зібралися в центрі Берліна, щоб підтримати Україну.

Справді, рівень політичної й громадської підтримки та симпатії до України в усіх країнах ЄС колективними зусиллями українців, а також Президента України Володимира Зеленського, зараз є безпрецедентно високим. Президент Чехії Мілош Земан підписав спільний лист восьми глав держав і урядів ЄС, в якому закликали запровадити для України пришвидшений процес вступу до ЄС. У вівторок, 1 березня, міністр закордонних справ Угорщини Петер Сіярто, який донедавна був символом антиукраїнської риторики в ЄС, приєднався до ініціативи, заявивши, що його уряд повністю підтримує ідею перспективи членства України в ЄС найближчим часом.

Тривалі досягнення

Сьогодні в Україні підтримка вступу до ЄС сягла найвищого рівня. Опитування громадян України, опубліковане 1 березня 2022 р., свідчить про зростання підтримки членства в ЄС на 20 % порівняно з довоєнним періодом. Це пов’язано, зокрема, зі сплеском підтримки вступу серед населення півдня та сходу України. Загалом наразі 86 % українців підтримують членство України в ЄС. Примітно, що підтримання вступу спостерігається у всіх вікових групах.

Проте згідно з основними принципами політики розширення ЄС країна-кандидат має відповідати низці чітких умов, визначених Маастрихтськими критеріями (критеріями конвергенції). Зокрема, будь-який успішний кандидат має бути стабільною демократією та мати ринкову економіку. Нові члени мають також включити всі наявні правила та норми ЄС у свою правову базу, у т. ч. щодо антимонопольних вимог, ефективності системи правосуддя, захисту споживачів та інвесторів тощо.

Оцінка виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС 2014 р. продемонструвала спроможність України проводити жорсткі реформи. Україна вже зробила значні кроки в напрямку наближення до acquis communautaire. Розроблено основу для посилення національного банківського нагляду та правил рекапіталізації, низку приватних банків було націоналізовано, зараз вони є прибутковими. Українська енергетика також поступово лібералізується. Очікується, що реформи підтримають інвестиції у старіючу енергетику та інфраструктуру передачі електроенергії, а також збільшуються інвестиції у відновлювані джерела енергії.

Україна багато зробила для усунення технічних бар’єрів у сфері торгівлі та практиці державних закупівель, статистиці та обміні інформацією, оподаткування, захисту прав споживачів та телекомунікацій. У сферах правосуддя, антимонопольного права та боротьби з корупцією Угода про асоціацію стала основою і мотивацією для здійснення подальших реформ. Крім того, Україна зробила низку кроків із наближення до єдиного цифрового ринку ЄС та європейської «зеленої угоди» (EU Green Deal) у спосіб транспонування відповідних норм до 2022-2023 рр.

Наближення енергетичного ринку України до ринку ЄС відповідно до Угоди про асоціацію розпочалося у 2017 р. Відтоді українська електрична мережа неодноразово тестувалася в рамках підготовки до приєднання до електричної мережі ЄС. Попередньо планувалося, що процес завершиться в 2023 р.

У коментарі після засідання Комісії з координації імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС на початку 2022 р. прем’єр-міністр України Денис Шмигаль заявив, що Угода про асоціацію виконана на 63 %. У 2022 р. було заплановано ухвалити близько 92 урядових актів і 55 законопроєктів, щоб наблизити Україну до ЄС.

Ще задовго до початку війни Україна проводила структурні реформи, щоб наблизити країну до стандартів спільного ринку ЄС.

Нова парадигма розширення ЄС: інтеграція «особливим шляхом»?

У четвер, 10 березня, і п’ятницю, 11 березня 2022 р., відбувся саміт глав держав і урядів ЄС для обговорення ключових питань політики оборони та розширення ЄС. Зустріч у Версальському палаці в Парижі було заплановано з метою зосередитися на економічному відновленні Європи після пандемії.

Позаплановим став розгляд ситуації в Україні та офіційної заявки на вступ до ЄС. Позиція Києва - пришвидшена процедура чи як мінімум надання Україні статусу кандидата та визначення дати початку переговорів про вступ. За підсумкам саміту Рада відтермінувала рішення щодо швидкої процедури приєднання, але визнала європейські прагнення України та запропонувала Комісії подати свій висновок.

Рада діяла швидко і запропонувала Комісії подати свій висновок щодо заяви відповідно до положень Договорів. До цього і без зволікань ми будемо ще більше зміцнювати наші зв’язки та поглиблювати наше партнерство, щоб підтримати Україну на її європейському шляху. Україна належить до нашої європейської родини.

Процедурно кажучи, наступним кроком Комісії буде початок процесу перегляду українського законодавства, який включає детальне вивчення законодавчого забезпечення на предмет відповідності вимогам ЄС. Оперативним результатом звернення Європейської ради має бути негайне ініціювання Єврокомісією переговорів про вступ України до ЄС.

За нинішніх обставин один бар’єр на шляху інтеграції України до ЄС уже усунуто: ЄС по суті реалізував одну з чотирьох основних свобод ЄС для громадян України, де факто надавши Україні вільний рух в Євросоюзі (хоча і в обмеженій формі). Це рішення було ухвалено на тлі масштабної європейської кризи біженців. Наступним кроком мало би стати долучення до ЄС не лише громадян України, а й Української держави.

Джерело

Висловлені в тексті думки є виключно авторськими і не відображають офіційної позиції Національного інституту стратегічних досліджень

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Фото: freepik.com, НІСД