Закон України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» [1] набув чинності 23 вересня 2024 р. У контексті сучасного національного поступу в умовах війни росії супроти України постає питання невідкладної та якісної реалізації цього закону. Закон спрямований на забезпечення національної безпеки та захист прав і свобод громадян України.
Від часу відновлення державної незалежності України й досі громадяни мусили покладатися на власні зусилля й різні способи самоорганізації для обмеження сваволі московського патріархату, який почасти підтримують різні антиукраїнські політичні сили, а інколи навіть окремі органи державної влади.
Після ухвалення Закону України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» необхідно приділити належну увагу напрацюванню та впровадженню механізмів реалізації цього Закону, а також забезпечити інформаційний і просвітницький супровід його впровадження.
Існують внутрішні та зовнішні політичні чинники, котрі утруднюють реалізацію Закону, який передбачає специфічну, складну і довготривалу процедуру його застосування на практиці. Зумовлено це особливістю предметної сфери регулювання – діяльністю релігійних організацій. І тут, окрім чутливості релігійних чинників, додається відлуння тоталітарної політики російсько-комуністичного режиму минулого століття.
До зовнішньополітичних чинників впливу на практику застосування вищезгаданого Закону можна віднести й постійний моніторинг проблем свободи совісті та свободи релігії нашими союзниками й партнерами, особливо в умовах статусу нашої країни як кандидата в члени ЄС. На таку надскладну мозаїку внутрішніх і зовнішніх відносин у даній царині накладається тотальна інформаційна війна росії та її сателітів у міжнародних організаціях і на теренах національних інформаційних просторів десятків країн світу. Така війна ведеться з єдиною метою – дискредитувати Українську державу. До такої безцеремонної брехні світової громадськості й національних урядів активно долучаються єпископи і священники так званої УПЦ (МП).
В умовах неспровокованої агресії рф забезпечення національної безпеки залишається пріоритетним напрямом діяльності держави Україна. Так, з початку повномасштабного вторгнення рф за матеріалами СБУ відкрито кримінальні провадження щодо понад 100 священнослужителів УПЦ (МП), майже 50 з них уже повідомлено про підозру, 26 отримали судові вироки [2], а на деяких високопоставлених діячів УПЦ (МП) рішенням РНБО України накладено санкції [3].
Закон України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» (ч. 1 ст. 3) констатує: «Зважаючи на те, що Російська православна церква є ідеологічним продовженням режиму держави-агресора, співучасницею воєнних злочинів та злочинів проти людяності, що вчиняються від імені Російської Федерації та ідеології «русского міра», діяльність в Україні Російської православної церкви заборонена». Також ч. 2 ст. 3 Закону регулює діяльність афілійованих релігійних організацій: «Діяльність релігійних організацій, афілійованих з іноземною релігійною організацією, діяльність якої в Україні заборонена відповідно до частини першої цієї статті, у тому числі безпосередньо або як складова частина іншої релігійної організації, або за наявності інших ознак, встановлених статтею 5-1 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», не допускається і такі релігійні організації припиняються у встановленому законом порядку» [4].
Стаття 5 Закону визначає особливості припинення релігійної організації з мотивів пропаганди ідеології «русского міра», який завдає великої шкоди українському державотворенню. У цьому контексті важливим є чітке визначення Законом суті ідеології «русского міра». Для цього частину 1 статті 1 Закону України «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну» від 22 травня 2022 р. № 2265-IX доповнено пунктом 1-1 такого змісту:
«1-1) ідеологія «русского міра» – російська неоколоніальна доктрина, в основу якої покладені шовіністичні, нацистські, расистські, ксенофобські, релігійні ідеї, образи і цілі, знищення України, геноцид Українського народу, невизнання суверенітету України та інших держав, яка має на меті насильницьке розширення російського наднаціонального імперського простору як способу реалізації особливого цивілізаційного права росіян на масові вбивства, державний тероризм, воєнне вторгнення до інших держав, окупацію територій, поширення канонічної території Російської православної церкви за межі території Російської Федерації» [5]. Таке доповнення належить до сфери забезпечення національної безпеки держави Україна.
Реалізація Закону України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» передбачає прийняття підзаконних актів, зокрема, Порядку розгляду питання щодо підтвердження фактів використання релігійної організації для пропаганди ідеології «русского міра». Такий Порядок має бути розроблено відповідно до частини 2 статті 5 Закону та затверджено Кабінетом Міністрів України протягом трьох місяців з дня опублікування Закону. Саме цей Порядок і буде визначати процедуру розгляду Державною службою України з етнополітики та свободи совісті (ДЕСС) питання щодо підтвердження фактів використання релігійної організації для пропаганди ідеології «русского міра». У процесі розгляду за необхідності будуть використовуватися «висновки релігієзнавчої експертизи, інформація інших центральних органів виконавчої влади, дані публічних електронних реєстрів, а також інформація, отримана від фізичних та/або юридичних осіб, з медіа та інших відкритих джерел» [6].
Після виявлення ознак афілійованості релігійної організації з РПЦ відповідно до ознак, затверджених у Законі, ДЕСС надішле тій організації припис щодо усунення порушень Закону. У разі усунення порушень Закону в термін 30-ти днів (в окремих умотивованих релігійною організацією випадках – 60 днів) припис буде відкликано, а в іншому разі ДЕСС звернеться до суду з позовом про припинення діяльності певної релігійної організації та надішле повідомлення до «Фонду державного майна України, органів місцевого самоврядування, інших юридичних і фізичних осіб, щодо яких є відомості про надання ними відповідній релігійній організації у користування майна, для дострокового припинення прав користування майном, у тому числі дострокового припинення договорів оренди відповідного майна, укладених з релігійною організацією, скасування (дострокового припинення дії) рішень про надання відповідного майна у користування» [7].
Українська влада повинна бути готова до подолання низки викликів і загроз у тривалому процесі реалізації Закону України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій». Окрім відкритого й латентного спротиву структур московського патріархату, відповідних політичних сил та деяких органів місцевого самоврядування, значну загрозу становить недостатня інституційна спроможність обласних військових адміністрацій (ОВА), нестача кадрів, а подекуди й відсутність підрозділів роботи з релігійними організаціями.
Для забезпечення національної безпеки в частині виконання Закону необхідне інституційне укріплення ДЕСС та створення відповідних підрозділів у ОВА. Адже саме вони стали безпосередніми суб’єктами реалізації Закону. Від якості роботи місцевих органів державного управління значною мірою залежить стан національної безпеки України.
До речі, перша фахова дискусія щодо цих аспектів та особливостей реалізації Закону України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій» відбулася на слуханнях у Комітеті Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики 23 вересня 2024 р. за участі автора цієї статті [8].
______________________________________________________________________________
[1] Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій : Закон України від 20.08.2024 № 3894-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3894-20#Text
[2] СБУ розповіла, скільки карних справ порушено щодо священників УПЦ МП. URL: https://suspilne.media/817893-sbu-rozpovila-skilki-karnih-sprav-porusen…
[3] Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 1 грудня 2022 року «Про окремі аспекти діяльності релігійних організацій в Україні і застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» : Указ Президента України від 01.12.2022 № 820/2022. URL: https://www.president.gov.ua/documents/8202022-45097
[4] Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій : Закон України від 20.08.2024 № 3894-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3894-20#Text
[5] Там само.
[6] Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій : Закон України від 20.08.2024 № 3894-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3894-20#Text
[7] Там само.
[8] Стенограма слухань у Комітеті з питань гуманітарної та інформаційної політики на тему: «Стан виконання законодавства про свободу совісті та діяльність релігійних організацій в частині захисту національної безпеки України і підготовка до імплементації Закону України «Про захист конституційного ладу у сфері діяльності релігійних організацій». 23 вересня 2024 р. С. 30-32. URL: https://kompkd.rada.gov.ua/uploads/documents/35099.pdf
Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:
- читайте нас у Telegram та Facebook
- слухайте на Google Podcast
- дивіться на YouTube
Зображення: НІСД