З початку війни РФ не полишає спроб обмежити транспортну взаємодію України з її партнерами, від якої залежать постачання критично важливих споживчих товарів на внутрішній ринок, своєчасне надходження міжнародної гуманітарної допомоги та вантажів оборонного призначення. Так, вітчизняні об’єкти авіаційної, наземної транспортної інфраструктури та морських портів зазнали численних ударів та обстрілів, повноцінна робота останніх заблокована агресором, авіаційні перевезення призупинені. Сполучення із РФ та Республікою Білорусь, через активну роль останньої в агресії проти України, не відбувається. Як результат, міжнародні перевезення вантажів в Україні під час війни з РФ обмежуються трьома шляхами [1]:
- Перевезення з портів Дунайського регіону (Ренійським, Ізмаїльским та Усть-Дунайським морськими портами). Протягом 2022 р. ці порти змогли обробити втричі більший обсяг вантажів, ніж у 2021 р. (16,5 млн т проти 5,4 млн т) [2].
- Експорт з портів «Великої Одеси» (Одеським та морськими портами «Південний» та «Чорноморськ»). Деталізованої інформації щодо показників діяльності цих портів за 2022 р. немає, але у рамках «Ініціативи з безпечного транспортування зерна та харчових продуктів з українських портів» (Чорноморської зернової ініціативи) протягом дії Ініціативи у 2022 р. ними було перероблено 16,3 млн т. [3]
- Сполучення наземним транспортом через пункти пропуску та контролю на державному кордоні України з Молдовою та країнами ЄС. Протягом березня-грудня 2022 р. цим шляхом було перевезено 54,23 млн т, або 38,9 % всіх перевезених за березень-грудень 2022 р. вантажів у зовнішньому сполученні
Сумарно за 2022 рік (включно з довоєнними місяцями) частка морських перевезень у перевезеному тоннажі імпортних товарів склала 24 %, залізничних – 33 %, автомобільних – 35 %. Завдяки Чорноморській зерновій ініціативі частка морських перевезень у експорті суттєво вища – 54 %, залізничного – 33,8 %, автомобільного – 12 %[4].
Слід зазначити, що перевезення в рамках Чорноморської зернової ініціативи не передбачають імпортних перевезень та обмежені вузьким переліком сільськогосподарської продукції, відтак цей шлях не реалізує потреби національної економіки у імпортних вантажних перевезеннях. Крім того, російська сторона неодноразово погрожувала блокуванням Ініціативи - 7 вересня 2022 р. президент РФ повідомив про можливе застосування обмежень експорту українських зернових культур з морських портів України [5]. 12 жовтня 2022 р. МЗС РФ заявило про готовність блокувати подовження Ініціативи через невиконання вимог російської сторони [6]. 19 жовтня 2022 р. представники РФ проголосили намір переглянути співпрацю в рамках Ініціативи у разі, якщо ООН перевірятиме походження БПЛА, які РФ використовує для атак на цивільну інфраструктуру в Україні [7]. 29 жовтня 2022 р., всупереч зафіксованим домовленостям, РФ заявила про односторонній вихід з Ініціативи, проте вже 3 листопада 2022 р. рух суден було відновлено [8] [9]. 13 лютого 2023 р. представник МЗС РФ заявив про можливе блокування продовження дії Ініціативи у разі збереження санкцій на експорт російських сільськогосподарських товарів [10].
Таким чином, упродовж півроку дії Ініціативи російська сторона п’ять разів погрожувала її зривом, незважаючи на те, що жодних порушень зобов’язань Україною Спільним координаційним центром виявлено не було. Відтак, майбутнє використання портів «Великої Одеси» для здійснення перевезень у зовнішньому сполученні є під сумнівом через непевність пролонгації Ініціативи російською стороною у березні 2023 р. та, згідно умов Угоди, кожні наступні 120 днів [11]. Систематичне прагнення РФ використовувати загрозу припинення дії Ініціативи для отримання певних преференцій свідчить про ненадійність цього шляху міжнародних перевезень вантажів та ймовірність його блокування агресором.
Переважна більшість імпорту в Україну, а також значні обсяги експорту здійснюються наземними видами транспорту через західні пункти пропуску та контролю на державному кордоні (мал. 1).
Протягом березня-грудня 2022 р. частка міжнародних перевезень наземним транспортом у загальному обсязі вантажообігу (91,2 млн т) склала 59,5 % (54,2 млн т), морських портів - 38,6 % (35,2 млн т). При цьому, майже три чверті всього імпорту надходило в Україну через західні прикордонні переходи - автомобільним (48,5 %) та залізничним (25,9 %) видами транспорту.
Під час вторгнення РФ наземний транспорт продемонстрував більшу стійкість, ніж морський - значне скорочення обсягів вантажних перевезень спостерігалось лише у першій місяць війни, після чого вантажоперевізники адаптувалися до нових умов (мал. 2).
Протягом березня-грудня 2022 р. середньомісячні обсяги вантажних перевезень наземними видами транспорту у зовнішньому сполученні складали 5,4 млн т, що майже не відрізняється від показника за лютий. Слід зазначити, що зростання обсягів переробки вантажів морськими портами України у серпні викликане початком дії Чорноморської зернової ініціативи, в рамках якої протягом липня-грудня 2022 р. з України вдалось експортувати 19,3 млн т сільськогосподарської продукції. При цьому порти Дунайського регіону переробили 27,0 % або 16,5 млн т від усього вантажообігу портів у 2022 р. [12].
Міжнародні перевезення вантажів портами Дунайського регіону обмежені їхньою пропускною здатністю та не можуть повністю задовольнити потребу у них економіки України. Перевезення в рамках Чорноморської зернової ініціативи портами «Великої Одеси» не є повноцінними через обмеженість номенклатури вантажів та виключно експортну спрямованість. Крім того, функціонування цього шляху не є надійним через мінливу позицію РФ. Таким чином, з трьох можливих лише один шлях міжнародних перевезень вантажів має потужну пропускну здатність, а також відповідає вимогам стійкості та надійності для забезпечення необхідних в умовах війни з РФ обсягів вантажних перевезень у зовнішньому сполученні - це перевезення наземним транспортом через пункти пропуску та контролю на державному кордоні України із Молдовою та країнами ЄС.
Таким чином, нагальним завданням є наполеглива робота над розширенням реальної пропускної здатності західного кордону України. Зокрема – через збільшення кількості пунктів пропуску та контролю, розбудову інфраструктури наявних пунктів пропуску та супутньої логістики, пришвидшення процедур через тіснішу двосторонню взаємодію.
Важливу роль може також відіграти залучення прикордонних громад до розбудови прикордонної логістичної (зокрема транзитної), в тому числі – із застосуванням механізмів транскордонної співпраці.
Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:
- читайте нас у Telegram
- слухайте на Google Podcast
- дивіться на YouTube
Зображення: НІСД
[1] Наведені нижче частки вантажних перевезень у зовнішньому сполученні не дорівнюють 100 % через той факт, що такі перевезення здійснювались також протягом довоєнних січня-лютого. Крім того, перевезення в рамках «Ініціативи з безпечного транспортування зерна та харчових продуктів з українських портів» не передбачають здійснення імпортного постачання вантажів.
[2] Дунайські порти показали найкращі результати за всі роки незалежності України
URL: https://agrotimes.ua/elevator/dunajski-porty-pokazaly-najkrashhi-rezult…
[3] Black Sea Grain Initiative Joint Coordination Centre URL: https://www.un.org/en/black-sea-grain-initiative?gclid=Cj0KCQiAutyfBhCM…
[4] Торгівля-2022: третину імпорту товарів в Україну привезли міжнародні автомобільні перевізники
URL: https://mtu.gov.ua/news/33944.html
[5] Путін пригрозив припинити «постачання усього» і перемогти Україну: які реакції на новий шантаж Росії? URL: https://www.radiosvoboda.org/a/ukrayinske-zerno-pohrozy-putina-shantazh…
[6] Москва готова відмовитися від продовження "зернової угоди" — представник Росії в ООН URL: https://suspilne.media/294596-moskva-gotova-vidmovitisa-vid-prodovzenna…
[7] Росія погрожує ООН «переглянути співпрацю», якщо буде розслідування щодо дронів
URL: https://www.radiosvoboda.org/a/radbez-oon-iran-drony-rosiya-pohrozhuye-…
[8] Россия заявила о выходе из зерновой сделки: что известно на данный момент
URL: https://www.rbc.ua/ukr/news/rosiya-zayavila-vihid-zernovoyi-ugodi-shcho…
[9] 252-й день войны: РФ вернулась в "зерновую сделку"
URL: https://www.dw.com/ru/252j-den-vojny-rf-vernulas-v-zernovuu-sdelku-i-dr…
[10] В Москві заговорили про "недоцільність" продовження "зернової угоди" через санкції
URL: https://tsn.ua/svit/v-moskvi-zagovorili-pro-nedocilnist-prodovzhennya-z…
[11] Initiative on the Safe Transportation of Grain and Foodstuffs from Ukrainian Ports
URL: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/black_sea_grain_initiative_fu…
[12] Порти забезпечили 54% обсягів експорту з України — АМПУ
URL: https://latifundist.com/novosti/60794-porti-zabezpechili-54-obsyagiv-ek…