Огляд інструментів підтримки фінансової стійкості (01-02.2025 року)

Поділитися:

Резюме

Протягом другої половини січня – на початку лютого 2025 р. в умовах посилення викликів, пов’язаних із безперервними масованими атаками РФ на мирні міста, цивільну інфраструктуру, було забезпечено фінансову стійкість України та закладено підвалини для макрофінансової стабільності у 2025 р. 

  • Грошово-кредитна сфера характеризувалася подальшим прискоренням темпів цінового підвищення на тлі збереження значних обсягів міжнародних резервів, зростання капіталізації банківської системи та скорочення частки проблемних кредитів. Антикризові заходи НБУ було спрямовано, зокрема, на забезпечення високої дохідності гривневих активів та вартості гривневих пасивів у межах реалізації політики «дорогих грошей» у спосіб чергового підвищення рівня облікової ставки.

  • Бюджетна політика. У звітному періоді робота уряду спрямовувалася передусім на забезпечення нормативно-правової бази для виконання Державного бюджету України на 2025 р. – підготовку нових порядків використання бюджетних коштів, внесення змін до діючих розподілів та перерозподілів коштів субвенцій. Окрім того, Мінфін розпочав роботу з підготовки Бюджетної декларації на 2026–2028 рр. та проєкту закону про Державний бюджет України на 2026 р.

  • У податковій та митній сферах тривала робота щодо визначення напрямів подальшої діяльності та забезпечення ефективного функціонування податкових і митних органів, активне впровадження ІТ-систем у їх діяльності; оновлено форми звітності щодо ПДФО та ЄСВ, унормовано роботу Єдиного реєстру місць зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах тощо.

  • У борговій сфері протягом зазначеного періоду здійснювалося активне обговорення з міжнародними партнерами поточного стану фінансової системи України, реалізації плану України у межах інструменту ЄС Ukraine Facility та механізму використання доходів від заморожених активів РФ на користь України Extraordinary Revenue Acceleration (ERA) Loans for Ukraine, а також продовження санкційного тиску на агресора.

Грошово-кредитна сфера

Рівень інфляції зростає дев’ятий місяць поспіль. Індекс споживчих цін у річному вимірі в січні 2025 р. зріс до 12,9 % порівняно з 12,0 % у грудні попереднього року. У місячному вимірі (відносно грудня) ціни зросли на 1,2 % порівняно з 1,4 % у попередньому місяці.

Найвищі темпи зростання за січень продемонстрували адміністративно регульовані ціни (17,5 % р/р), ціни на оброблені продовольчі товари (15,9 % р/р), послуги (14,2 % р/р) та пальне (12,1 % р/р). Водночас вартість сирих продуктів харчування збільшилася на 11,8 % р/р, а ціни на непродовольчі товари зросли лише на 4,3 % р/р. 

Ціни переважної більшості товарів і послуг у січні підвищились як у місячному, так і в річному вимірі. Найбільш суттєво зросли ціни на масло (+33,9 % р/р та +1,5 % відносно грудня), овочі (+33,9 % р/р та +5,5 % відносно грудня), соняшникову олію (+25,4 % р/р та +2,8 % відносно грудня), хліб (+20,3 % р/р та +2,1 % відносно грудня), молоко (+18,1 % р/р та +1,0 % відносно грудня), сир і м’який сир (+17,5 % р/р та +1,9 % відносно грудня), безалкогольні напої (+15,0 % р/р та +2,2 % відносно грудня), фрукти (+12,5 % р/р та +1,0 % відносно грудня).

Окремі складники споживчого кошику демонстрували суперечливу цінову динаміку – подорожчання в річному вимірі та здешевлення відносно попереднього місяця, зокрема, макаронні вироби (+9,1 % р/р та -0,8 % відносно грудня) та цукор (+2,4 % р/р та -0,6 % відносно грудня).

Серед основних складників споживчого кошика подешевшали одночасно в річному та місячному вимірі лише яйця (-5,1 % р/р та -23,1 % відносно грудня), взуття (-5,1 % р/р та -5,4 % відносно грудня) та одяг (-4,0 % р/р та -5,6 % відносно грудня).

За оцінками регулятора, наведеними в Інфляційному звіті НБУ за січень 2025 р., інфляція зростатиме протягом найближчих місяців, проте, з середини поточного року почне знижуватися, досягнувши позначки 8,4 % наприкінці 2025 р., натомість до цільового таргету 5 % +/- 1 в. п. інфляція повернеться лише за підсумками 2026 р.

Облікову ставку НБУ підвищено з 13,5 % до 14,5 % річних. На тлі прискорення темпів цінового зростання регулятор був змушений удруге поспіль підвищити рівень облікової ставки з 23 січня 2025 р. Синхронно з цим рішенням були підвищені ставки по депозитних сертифікатах овернайт (до 14,5 % річних), тримісячних депозитних сертифікатах (до 17,0 % річних) та овернайт кредитах НБУ, що надаються банкам (до 17,5 % річних). Таке рішення спрямоване на забезпечення стійкості валютного ринку, збереження під контролем інфляційних очікувань та подальше повернення інфляційного тренду на траєкторію зниження. Оновлений макроекономічний прогноз НБУ передбачає високу ймовірність подальшого підвищення рівня облікової ставки для стримування інфляції протягом 2025 р.

Міжнародні резерви України перебувають на рівні, близькому до історичного максимуму. Станом на 01 лютого 2025 р. обсяг міжнародних резервів країни знизився з попередньої позначки 43,8 млрд дол. США, що є максимальним значенням за всі роки спостереження, до цілком комфортного для країни рівня 43,0 млрд дол. США. Основними чинниками такої динаміки міжнародних резервів у січні були надходження від Європейського Союзу на загальну суму 3,0 млрд євро, інтервенції НБУ на валютному ринку, сальдо яких становило 3750 млн дол. США, та витрати, що пов’язані з обслуговуванням державного боргу – 536 млн дол. США. 

Поточний обсяг міжнародних резервів України майже на третину перевищує довоєнні показники (29,1 млрд дол. США на 01 лютого 2022 р.). Прийнятним для країни розміром міжнародних резервів вважається прогнозована вартість майбутнього тримісячного імпорту, а п’ятиразовий еквівалент майбутнього імпорту характеризує наявний обсяг міжнародних резервів як оптимальний. Отже, обсяг міжнародних резервів, зафіксований станом на 01 лютого 2025 р., що є еквівалентом 5,3 місяця майбутнього імпорту, можна характеризувати як «більш, ніж оптимальний».

Українські банки пройшли другий етап переходу на нову структуру капіталу. Згідно з опублікованими даними звітності про значення пруденційних нормативів станом на 01 січня 2025 р., норматив достатності регулятивного капіталу банківської системи становив 17,4 %, норматив достатності капіталу першого рівня – 16,9 %, норматив достатності основного капіталу першого рівня – 16,9 %. Загалом усі банки виконали мінімальні вимоги щодо достатності капіталу всіх рівнів. Отже, банківська система успішно виконала другий етап переходу на трирівневу структуру капіталу згідно з вимогами Європейського Союзу. Поточний рівень капіталу загалом забезпечує достатній рівень стійкості банківського сектора до можливих шоків та дає можливість надалі нарощувати кредитний портфель.

Довідково. Відповідно до чинних від 05 серпня 2024 р. вимог Закону України «Про банки і банківську діяльність», банки перейшли на трирівневу структуру капіталу та нові нормативи його достатності з урахуванням низки перехідних положень, зокрема графіка досягнення нормативного значення достатності регулятивного капіталу: з 05 серпня 2024 р. – не менше 8,5 %; з 01 січня 2025 р. – не менше 9,25 %; з 01 липня 2025 р. – не менше 10 %. Завдяки переходу на нову структуру капіталу зросла найякісніша його складова, а саме основний капітал першого рівня (за рахунок залучення накопиченого прибутку, який раніше відтворювався як складова частина капіталу нижчих рівнів, та врахування проміжного прибутку без підтвердження аудитом).

Частка непрацюючих банківських кредитів протягом 2024 р. скоротилася до 30 %. Станом на 01 січня 2025 р. частка проблемних кредитів (NPL) банківського сектора знизилася до 30,3 %, або на 7,1 % порівняно зі значенням на 01 січня 2024 р. Частка NPL у роздрібному портфелі знизилася на 8,0 в. п. – до 15,5 %, у корпоративному – на 5,1 в. п. – до 39,0 %. Скорочення частки NPL зафіксовано в усіх групах банків: у банках з приватним капіталом українського походження – до 12,5 %; у банках іноземних банківських груп – до 10,9 %; у державних банках – до 43,0 %. При цьому обсяг NPL за минулий рік загалом скоротився на 29 млрд грн – до 393 млрд грн. Тенденція його поступового зменшення триває від початку 2023 р. Ключовими чинниками такого скорочення є, зокрема, подальше нарощення банками обсягів гривневого кредитування з огляду на поступове зниження кредитних ставок до рівня, що був наприкінці 2019 р., та поступове списання частки непрацюючих кредитів, передусім роздрібних.

Бюджетна політика

Виконання Державного бюджету України за січень 2025 р. [1]. За даними Держказначейства, доходи державного бюджету склали 282,8 млрд грн (зокрема загального фонду – 128,2 млрд грн). Порівняно з січнем 2024 р. зафіксовано їх збільшення на 82,6 % (загального фонду +10,5 %). 

Серед платежів, справляння яких контролюють податкові та митні органи, основні надходження отримано за рахунок ПДВ з вироблених в Україні товарів – 37,5 млрд грн (зібрано 53,0 млрд грн, відшкодовано – 15,5 млрд грн); ПДВ із увезених на митну територію України товарів – 36,6 млрд грн; ПДФО та військового збору – 24,1 млрд грн; акцизного податку – 15,9 млрд грн; ввізного та вивізного мита – 4,2 млрд грн; податку на прибуток підприємств – 2,3 млрд грн; рентної плати за користування надрами – 2 млрд грн. Виконання місячного розпису доходів Державною податковою службою становило 114,8 % (+9,8 млрд грн), Державною митною службою – 100,8 % (+0,4 млрд грн).

Касові видатки державного бюджету в січні 2025 р. становили 352,9 млрд грн (зростання у понад два рази порівняно з січнем 2024 р.), зокрема загального фонду – 213,3 млрд грн (+ майже 42 %). 

Передусім кошти державного бюджету спрямовувалися до сфери оборони (майже 66 %), а також громадського порядку, безпеки, судової влади й соціальної сфери – по 10,7 % загального обсягу видатків держбюджету.

У січні 2024 р. міжбюджетні трансферти місцевим бюджетам [2] становили 12,5 млрд грн (73,4 % передбачених розписом асигнувань). З них: базова дотація – 2,1 млрд грн (100 % до розпису асигнувань); додаткові дотації – 1,7 млрд грн (100 %).

Мінфін підготував Карту бюджетного процесу у 2025 р. [3]. Хоча нині ще активно триває робота щодо підготовки нормативно-правової бази виконання Державного бюджету України на 2025 рік, в Україні розпочато процеси підготовки Бюджетної декларації на 2026–2028 рр. та проєкту закону про Державний бюджет України на 2026 рік. З цією метою Мінфін запропонував Карту бюджетного процесу, здійснено перші кроки з її виконання, зокрема, надіслано листи головним розпорядникам коштів державного бюджету щодо підготовки Бюджетної декларації на 2026–2028 рр. (рис. 1).

Рис 1. Карта бюджетного процесу в 2025 р.

Рис 1. Карта бюджетного процесу в 2025 р.

Джерело: Мінфін.

Тривала активна робота щодо формування нормативної бази використання бюджетних коштів у 2025 р.

Довідково.
  1. 17 січня 2025 р. внесено зміни до Порядку використання коштів державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації. Зміни стосуються уточнення головного розпорядника бюджетних коштів (Господарсько-фінансовий департамент Секретаріату Кабінету Міністрів України), умов надання коштів та відбору проєктів тощо. У 2025 р. з держбюджету за бюджетною програмою «Державний фонд декарбонізації та енергоефективної трансформації» заплановано виділити 1,75 млрд грн.
  2. 17 січня 2025 р. внесено зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію проєкту «Вища освіта України». Зміни стосуються питань руху коштів на рахунках, які надходять відповідно до Фінансової угоди та Угоди про грант Фонду E5P (проєкт «Вища освіта України») між Україною та Європейським інвестиційним банком, Фінансової угоди (проєкт «Вища освіта України») між Україною та Північною екологічною фінансовою корпорацією, (проєкт «Вища освіта України»). Загальний обсяг коштів за бюджетною програмою «Вища освіта, енергоефективність та сталий розвиток» становить 2,9 млрд грн.
  3. 21 січня 2025 р. затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення діяльності підприємств, установ та організацій Міністерства у справах ветеранів. Кошти, які у 2025 р. передбачено в сумі 463,9 млн грн, буде спрямовано на підтримку (надання грантів) ветеранам війни, членам сімей загиблих ветеранів і захисників України для їх реінтеграції в мирне життя, а також на окремі заходи після створення об’єктів Національного військового меморіального кладовища, роботу Українського ветеранського фонду, ДУ «Національне військове меморіальне кладовище», центрів соціально-психологічної реабілітації населення, що належать до сфери управління Мінветеранів.
  4. 21 січня 2025 р. затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів з підтримки й допомоги ветеранам війни, членам їх сімей та членам родин загиблих. У 2025 р. за бюджетною програмою «Заходи з підтримки та допомоги ветеранам війни, членам їх сімей та членам родин загиблих» передбачено кошти в сумі 2,2 млрд грн. Кошти спрямовуватимуться для здійснення заходів із психологічної допомоги ветеранам війни, членам їх сімей, заходів із професійної адаптації ветеранів, членів сімей таких осіб, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни та захисників, розвитку спорту ветеранів війни, вшанування пам’яті ветеранів тощо.
  5. 24 січня 2025 р. унормовано питання спрямування коштів, залучених від Міжнародного банку реконструкції та розвитку і Міжнародної асоціації розвитку, Міністерству освіти і науки. Зокрема кошти спрямують на реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» (597,471 млн грн) та на підтримку інституційної спроможності Міністерства освіти і науки (200 млн грн).
  6. 24 січня 2025 р. внесено зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фізкультурно-спортивної реабілітації та спорту осіб з інвалідністю та Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту. Зміни уточнюють напрями використання коштів, визначають їх одержувачів тощо. За бюджетними програмами «Розвиток спорту серед осіб з інвалідністю та їх фізкультурно-спортивна реабілітація» передбачено кошти в сумі 732,1 млн грн та «Розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту» – 3,2 млрд грн.
  7. 31 січня 2025 р. внесено зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виробництва та трансляції програм для державних потреб, збирання, обробки та розповсюдження офіційної інформаційної продукції, фінансової підтримки системи державного іномовлення України. Загальний обсяг коштів, передбачених у 2025 р. на зазначені цілі, становить 1,5 млрд грн. Порядок, серед іншого, уточнює питання організації та проведення мистецьких конкурсів для виробництва програм.
  8. 04 лютого 2025 р. затверджено Порядок та умови надання у 2025 р. субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на підтримку окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я, також проведено розподіл цієї субвенції. Кошти спрямовуються для оплати поточних видатків закладів охорони здоров’я (заходи медикосоціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з фізичними та/або інтелектуальними порушеннями тощо; закладів служби крові; оглядів водіїв з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції; забезпечення дітей до трьох років, хворих на окремі види рідкісних захворювань). У держбюджеті для цього передбачено кошти в сумі 1,3 млрд грн.
  9. 07 лютого 2025 р. внесено зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати соціальних стипендій студентам (курсантам) закладів фахової передвищої та вищої освіти. Зміни стосуються виплати стипендій дітям, зареєстрованим як внутрішньо переміщені особи, дітям, які проживають у населених пунктах на лінії зіткнення, особливостей нарахування та виплати стипендій. У цілому за бюджетною програмою «Виплата академічних стипендій студентам (курсантам), аспірантам, докторантам закладів фахової передвищої та вищої освіти» передбачено кошти в сумі 5,25 млрд грн, з яких частину буде спрямовано на виплати соціальних стипендій студентам.
  10. 07 лютого 2025 р. затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансування заходів із забезпечення функціонування операторів критичної інфраструктури в галузі цивільної авіації. У держбюджеті для цього передбачено кошти в сумі 827,9 млн грн.
  11. 07 лютого 2025 р. затверджено Порядок та умови надання у 2025 р. субвенції з державного бюджету до бюджету Харківської міської територіальної громади на аварійно-відновлювальні роботи житлово-комунальної сфери. Перелік проєктів і заходів, що фінансуються за рахунок субвенції, формує Харківська міська рада, погоджує спеціально створена комісія Мінрозвитку. У держбюджеті для цього передбачено кошти у сумі 1 млрд грн.
  12. 07 лютого 2025 р. внесено зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державномубюджеті для здійснення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру. Зміни стосуються закупівлі товарів і послуг за визначеними МОЗ напрямами, розподілу їх між структурними підрозділами охорони здоров’я, підпорядкованими установами, державними закладами тощо. Для цього у держбюджеті передбачено 11,76 млрд грн.
  13. 11 лютого 2025 р. затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання окремих медичних послуг деяким категоріям осіб, які захищають / захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України. Кошти спрямовуються для надання медичних послуг із зубопротезування та надання планової стоматологічної допомоги окремим категоріям осіб та медичної послуги зі здійснення забору, кріоконсервації та зберігання репродуктивних клітин. На зазначені цілі планується спрямувати 939,1 млн грн.
  14. 14 лютого 2025 р. затверджено Порядок використання коштів державного бюджету, передбачених на фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду України і внесено зміни до Порядку покриття тимчасових касових розривів Пенсійного фонду України, пов’язаних з виплатою пенсій. Визначено основні напрями спрямування коштів (пенсії, доплати, довічного грошового утримання тощо окремим категоріям осіб, покриття дефіциту Пенсійного фонду; черговість здійснення виплат тощо). У 2025 р. загальна сума коштів за бюджетною програмою «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» становить 236,9 млрд грн.
  15. 14 лютого 2024 р. проведено розподіл коштів спеціального фонду державного бюджету за рахунок залишків коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (стаття 37 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік») Мінекономіки на нові бюджетні програми для: часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва (500 млн грн); державного стимулювання створення індустріальних парків (500 млн грн); забезпечення державної підтримки реалізації інвестиційних проєктів зі значними інвестиціями (500 млн грн); підтримання внутрішнього попиту на вітчизняні товари й послуги (1641,54 млн грн); бюджетної програми «Компенсація витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення» (2 млрд грн).
  16. 14 лютого 2025 р. затверджено Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проєктів у рамках Програми відновлення України ІІІ. Загальний обсяг коштів за цією програмою – 1 млрд грн.

Розпочато роботу щодо затвердження порядків використання бюджетних коштів, які спрямовуються для реалізації публічних інвестиційних проєктів. У цілому, у рамках системи Public Investment Management (PIM) сформовано Єдиний проєктний портфель, до якого увійшло 787 проєктів загальною вартістю 2,6 трлн грн. На 2025 р. передбачено фінансування 224,2 млрд грн, зокрема 115 млрд грн буде залучено під державні гарантії для відновлення критичної інфраструктури, зокрема транспортних та енергетичних об’єктів; 71,8 млрд грн надійде від міжнародних фінансових організацій, що дозволить профінансувати проєкти у сферах транспорту, промисловості, охорони здоров’я, освіти та енергетики та 36,4 млрд грн передбачено із загального фонду бюджету на провідні соціальні та інфраструктурні проєкти [4].

Довідково.
  1. 21 січня 2025 р. затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реалізації публічного інвестиційного проєкту зі створення та функціонування Національного військового меморіального кладовища. Загальна сума коштів, передбачених у держбюджеті у 2025 р. – 500 млн грн. Кошти будуть спрямовані на розроблення проєктно-кошторисної документації та будівництво об’єктів Національного військового меморіального кладовища.
  2. 07 лютого 2025 р. затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реалізації публічного інвестиційного проєкту із завершення будівництва реабілітаційного комплексу по вул. Спортивній, 4, у смт Великий Любінь Городоцького району Львівської області («Галичина»). У держбюджеті передбачено для цього кошти в сумі 239 млн грн.
  3. 07 лютого 2025 р. затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реалізації публічного інвестиційного проєкту «Будівництво магістральних водогонів у Миколаївській області, у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних зі знищенням Каховської гідроелектростанції». Також затверджено перелік об’єктів інвестування в межах цього інвестиційного проєкту (у держбюджеті для цього передбачено 8 млрд грн), уточнено вимоги Постанови Кабінету Міністрів України від 06 червня 2023 р. № 566 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії для реалізації експериментального проєкту з будівництва магістральних водогонів у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних із знищенням Каховської гідроелектростанції».
  4. 07 лютого 2025 р. затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реалізації публічного інвестиційного проєкту «Електронний засіб контролю і нагляду». Проєкт передбачає здійснення уповноваженими органами з питань пробації контролю за виконанням засудженими до покарання у вигляді пробаційного нагляду обов’язку використовувати електронний засіб контролю та нагляду і проживання за зазначеною в рішенні суду адресою. У держбюджеті передбачено для цього кошти в сумі 159,1 млн грн.
  5. 14 лютого 2025 р. затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для реалізації публічних інвестиційних проєктів з реконструкції та будівництва установ виконання покарань і слідчих ізоляторів. Визначено напрями спрямування коштів за трьома напрямами й проведено їх розподіл (для цього планують виділити 342,9 млн грн).

Податкова та митна сфера

Державна податкова служба (ДПС) оприлюднила інформацію щодо наповнення бюджетів усіх рівнів у 2024 р.[5]. (рис. 2).

Рис. 2. Інформація щодо наповнення бюджетів усіх рівнів у 2024 р. млрд грн

Рис. 2. Інформація щодо наповнення бюджетів усіх рівнів у 2024 р. млрд грн

Джерело: ДПС.

Зокрема, лідерами щодо наповнення зведеного бюджету України у 2024 р. традиційно залишалися: переробна промисловість, частка якої сягнула 17,2 %; оптова та роздрібна торгівля, ремонт автотранспортних засобів i мотоциклів – 15,8 %; державне управління й оборона, обов’язкове соціальне страхування – 11,7 %; фiнансова та страхова дiяльнiсть – 10,1 %.

При цьому найбільше зростання у 2024 р. порівняно з 2023 р. спостерігалося у фiнансовій та страховій дiяльності (у 2,5 раза, або на 105,5 млрд грн, що значним чином пов’язано із підвищенням податкового навантаження на банки); переробній промисловості (на 22,9 %, або 55,4 млрд грн); оптовій та роздрібній торгівлі, ремонті автотранспортних засобів i мотоциклів (на 22 %, або 49,2 млрд грн); постачанні електроенергiї, газу, пари та кондицiйованого повiтря (на 36,3 %, або 26,8 млрд грн).

Державна митна служба України (ДМС) оприлюднила коротку інформацію про результати своєї діяльності у 2024 р.[6]. Серед основних досягнень:

  • триває зростання надходжень митних платежів до держбюджету: у 2024 р. їх обсяг склав 591,7 млрд грн, порівняно з 459,8 млрд грн у 2023 р.;

  • Україна однією з перших здійснила перехід до оновленої версії ІТ-системи NCTS Фаза 5 серед 36 країн – учасниць Конвенції про процедуру спільного транзиту; 

  • упроваджено нову автоматизовану систему митного оформлення АСМО «Центр» для скорочення часу оформлення транспортних засобів до 35 %, а також запущено низку сучасних ІТ-систем;

  • виявлено 9,5 тис. порушень митних правил на суму 18 млрд грн, що майже вдвічі більше, ніж у 2023 р. тощо.

Державна митна служба України передала на потреби оборони конфіскованих товарів та транспортних засобів на суму 651,3 млн грн. Зокрема, за інформацією ДМС [7], передано: 1 388 автомобілів на суму 234 млн грн; майно військового призначення – на 76,7 млн грн; запчастин до авто – на 63,1 млн грн; 1,85 млн пачок цигарок – на 47 млн грн; інших тютюнових виробів – на 2,2 млн грн; 10 999 одиниць комп’ютерної техніки – на 38,8 млн грн; 1 696 мобільних телефонів – на 30,6 млн грн; одяг та взуття – на 23 млн грн; 9 811 одиниць побутової техніки – на 23 млн грн; 1 432 генератори, акумулятори та сонячні батареї – на 16,1 млн грн тощо. Основними отримувачами стали Міністерство оборони України, МВС, Державна прикордонна служба, обласні військові адміністрації, СБУ. 

12 лютого відбулося 14-те засідання Керівного комітету Компонентів 1, 3 та 4 Програми EU4PFM [8], на якому було розглянуто основні результати роботи Програми у 2024 р., поточний стан реформування податкової та митної сфер і системи управління державними фінансами України, а також визначено пріоритети на 2025 р. [9]. У заході взяли участь представники Мінфіну, ДПС, ДМС, міжнародні експерти з цифрового розвитку, державного внутрішнього фінансового контролю, з податкових і митних питань. Зокрема, обговорено використання програмного забезпечення для бюджетного планування та моніторингу, проведення першого автоматичного обміну інформацією за Загальним стандартом звітності (CRS), запуск ІТ-рішення з трансфертного ціноутворення на основі великих даних для ДПС, розробки нової редакції Митного кодексу України тощо. Визначено пріоритети на 2025 р.: приведення української системи бюджетування у відповідність до вимог ЄС; поліпшення державного внутрішнього фінансового контролю та внутрішнього аудиту; приведення українських стандартів внутрішнього аудиту, бухгалтерського обліку у відповідність до оновлених європейських норм та завершення розробки технічних специфікацій щодо IT-рішень для бухгалтерського обліку і фінансового контролю; розробка нового Митного кодексу України та базової митної IT-системи, зокрема системи управління ризиками і розмитнення, запуск контактного центру ДМС тощо.

В Україні стартувала кампанія декларування доходів.За інформацією ДПС [10], у січні 2025 р. громадяни України вже подали понад 16 тис. податкових декларацій, а загальний задекларований дохід сягнув 16 млрд грн. Це на 17 % (2,3 млрд грн) менше, ніж за січень 2024 р. Окрім того, до сплати до бюджетів задекларовано більші суми податків: 201,1 млн грн ПДФО (+ 42 % або на 60 млн грн) та 34,3 млн грн військового збору (+ 23 %, або на 6,5 млн грн більше, ніж у січні 2024 р.). Кампанія декларування доходів триватиме до 01 травня 2025 р. До цього часу декларацію мають подати громадяни, які отримали певні види доходів і зобов’язані подати декларацію (стаття 179 Податкового кодексу України), ФОПи, крім тих, котрі перебувають на спрощеній системі оподаткування, фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Окрім того, до 31 грудня декларацію подають фізичні особи, які мають право на податкову знижку (стаття 166 ПКУ).

Затверджено нову форму податкового розрахунку сум ПДФО та ЄСВ і оновлено порядок його заповнення та подання [11]. Наказами Мінфіну від 24 січня 2025 р. № 39 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року № 4» та від 30 січня 2025 р. № 53 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 24 січня 2025 року № 39» передбачено затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску; порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку. Такі зміни поширюються на всіх податкових агентів (юридичних осіб і ФОПів), які виплачують доходи фізичним особам. Зміни здійснюються на виконання вимог Закону України від 10 жовтня 2024 р. № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану», яким, серед іншого, змінено податковий період для подання податкового розрахунку сум ПДФО та ЄСВ з квартального на місячний. Податковий розрахунок тепер подаватиметься щомісячно, до 20 числа місяця, наступного за звітним.

Унормовано питання ведення Єдиного реєстру місць зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Зокрема, Постанова Кабінету Міністрів України від 24 січня 2025 р. № 68, унормовує порядок ведення такого Реєстру [12], який міститиме інформацію про суб’єктів господарювання, місцезнаходження місць зберігання; індивідуальний номер місця зберігання; номери ліцензій на виробництво та обіг підакцизних товарів, порядок внесення інформації до нього тощо. Таке унормування забезпечить легальну діяльність підприємств у сфері обігу підакцизних товарів в Україні, збільшить прозорість обігу таких товарів та підвищить контроль за їх зберіганням.

Підписано Меморандум про взаємну співпрацю та втілення проєкту «Підтримка цифровізації податкового адміністрування Державної податкової служби України» між ДПС та Податковим і митним департаментом Естонії (ETCB)[13]. Окреслено напрями співпраці щодо діджиталізації податкового адміністрування та управління; автоматизації процесів стягнення податкової заборгованості; підготовки до інтеграції ІТ-систем ДПС у системи ЄС, зокрема щодо ПДВ, акцизу та підключення ДПС до систем безпечного обміну інформацією тощо. Оскільки Естонія є однією з провідних країн щодо цифровізації послуг та захисту даних, вивчення її досвіду сприятиме посиленню цифровізації податкового адміністрування в Україні. 

В Україні запроваджено нові правила звільнення від податкових зобов’язань для мобілізованих ФОПів: уточнено перелік податків і зборів, від сплати яких звільняються мобілізовані ФОПи та особи, які провадять незалежну професійну діяльність. Так, на період військової служби такі особи звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності:

  • з податку на доходи фізичних осіб;

  • з єдиного податку;

  • з військового збору у складі податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб або єдиного податку.

Підставою для звільнення від податкових зобов’язань є подані протягом 10 днів після демобілізації (завершення лікування) за місцем податкової реєстрації такі документи: заява самозайнятої особи; копія військового квитка або іншого документа, що підтверджує призов на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Міністерство фінансів України оприлюднило результати «митного безвізу». З приєднанням України до Конвенції про процедуру спільного транзиту (NCTS) і з початку застосування процедури спільного транзиту 01 жовтня 2022 р. (так званого митного безвізу) українська митниця оформила 136,2 тис. транзитних декларацій (107,2 тис. – відправлення та 29 тис. – призначення). Завдяки приєднанню України до Конвенції український бізнес має можливість користуватися транзитними спрощеннями спільно з 36 країнами. Важливою подією стало застосування Україною оновленої версії ІТ-системи процедури спільного транзиту NCTS Фаза 5. Перехід на оновлену версію наша держава здійснила однією з перших серед країн – учасниць Конвенції і показала приклад злагодженої та наполегливої роботи митних органів і трейдерів. 

Україна довела, що спроможна навіть в умовах повномасштабної війни запроваджувати європейські митні системи, а також удосконалювати їх на рівні з іншими країнами – учасницями Конвенції.

Боргова сфера

Міністерство фінансів України з початку 2025 р. здійснює активне обговорення поточного стану фінансової системи України, реалізації Плану України у межах інструменту ЄС Ukraine Facility та механізму використання доходів від заморожених активів РФ на користь України Extraordinary Revenue Acceleration (ERALoans for Ukraine, а також продовження санкційного тиску на РФ.

Україна повністю забезпечена зовнішнім фінансуванням на 2025 р. Потреба у фінансуванні в поточному році становить 38 млрд дол. США, з яких 2,7 млрд дол. США очікуються від МВФ, а 13,1 млрд дол. США – від ЄС за Ukraine Facility. Решту потреби у 22,2 млрд дол. США покриють майже повністю за рахунок ERA, загальний обсяг якої 50 млрд дол. США (1 млрд дол. США від США надійшов до держбюджету ще у 2024 р., а ЄС виплатив перші 3 млрд євро за цим механізмом у січні 2025 р.).

Варто відзначити постійну системну бюджетну підтримку України з боку Європейського Союзу. У 2025 р. Європейський Союз передбачає 30,6 млрд євро бюджетної підтримки для України, зокрема:

  • 18,1 млрд євро – кошти, що є частиною ініціативи країн G7 ERA за рахунок доходів від заморожених активів РФ;

  • 12,5 млрд євро – фінансова допомога у межах Інструменту Ukraine Facility.

У свою чергу Україна системно працює над впровадженням реформ, виконує всі умови, передбачені Планом України для Ukraine Facility. Більшість з них, а саме 56 зі 151, заплановані на 2025 р. Виконання індикаторів Плану України сприяє економічному зростанню, зеленому переходу, цифровій трансформації та європейській інтеграції.

Станом на початок 2025 р. державний і гарантований борг України досяг рівня 90,7 % ВВП [14]. Відносно довоєнного рівня він підвищився на 40,2 в. п. ВВП. Для відновлення боргової стійкості Україна критично потребує збільшення частки грантів у структурі зовнішнього фінансування, повторної реструктуризації зовнішнього боргу за єврооблігаціями та офіційними двосторонніми кредитами із застосуванням суттєвої знижки до номіналу.

Здійснення фінансування за програмою ERA (Extraordinary Revenue Acceleration Loans for Ukraine, механізм передачі коштів за рахунок прибутків від заморожених активів РФ) як грантів у 2025 р. уможливить утримати рівень держборгу України нижче 97 % ВВП [15].

Крім того, з огляду на те, що МВФ у 2024 р. переглянув політику щодо відсоткових нарахувань для позичальників, можна припустити, що це дозволить Україні заощадити 0,38 млрд дол. США відсоткових і комісійних платежів на користь МВФ [16].

Міністерство фінансів України на своєму офіційному сайті в розділі «Державний борг» розпочало публікацію нових статистичних даних (Реєстр правочинів з умовними зобов’язаннями). Реєстр містить інформацію щодо правочинів з умовними зобов’язаннями в рамках угод з Європейським Союзом, іноземними державами, фінансовими установами та міжнародними фінансовими організаціями, повернення яких буде здійснюватися за рахунок джерел інших, ніж державний бюджет України, зокрема за рахунок доходів, отриманих від заморожених активів Російської Федерації.

__________________________________________________________________________

[1] Мінфін: Податкова та митна служби у січні перевиконали план на понад 10 млрд грн. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_podatkova_ta_mitna_sluzhbi_u_sichni_p…

[2] Мінфін у січні забезпечив перерахування з Держбюджету 12,5 млрд грн трансфертів до місцевих бюджетів. 
URLhttps://mof.gov.ua/uk/news/minfin_u_sichni_zabezpechiv_pererakhuvannia_z_derzhbiudzhetu_125_mlrd_grn_transfertiv_do_mistsevikh_biudzhetiv-5008

[3] Бюджет 2026 року. URL: https://mof.gov.ua/uk/budget_2026-844

[4] Верховна Рада України прийняла держбюджет на 2025 рік: оборону країни буде забезпечено. 
URLhttps://mof.gov.ua/uk/news/verkhovna_rada_ukraini_priiniala_derzhbiudzhet_na_2025_rik_oboronu_kraini_bude_zabezpecheno-4897

[5] Наповнення бюджетів усіх рівнів у розрізі галузей економіки за січень – грудень 2024 року. 
URL: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/861907.html

[6] Митна сфера є одним із найважливіших напрямів євроінтеграції України. URL: https://customs.gov.ua/news/zagalne-20/post/mitna-sfera-ie-odnim-iz-nai…

[7] Державна митна служба України передала на потреби оборонців України конфіскованих товарів та транспортних засобів на 651,3 млн грн. URL: https://customs.gov.ua/news/zagalne-20/post/derzhavna-mitna-sluzhba-ukr…

[8] EU4PFM – Програма Європейського Союзу з підтримки управління державними фінансами в Україні.

[9] EU4PFM продовжує підтримувати реформу управління державними фінансами України на шляху до ЄС: відбулося 14-те засідання Керівного комітету Проєкту. URLhttps://eu4pfm.com.ua/news/eu4pfm-14-2/?lang=uk#more-9049 ; Мінфін продовжує успішно реформувати систему публічних фінансів, виконуючи обов’язкову умову вступу України до ЄС, – Денис Улютін. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_prodovzhuie_uspishno_reformuvati_sist…

[10] Декларування – 2025: українці вже задекларували 16,2 млрд грн доходів за минулий рік. URLhttps://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/869845.html

[11] Мінфін затвердив нову форму об’єднаної звітності з ПДФО та ЄСВ. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_zatverdiv_novu_formu_obiednanoi_zvitn…

[12] Уряд зробив важливий крок щодо підвищення прозорості обігу підакцизних товарів в Україні. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/uriad_zrobiv_vazhlivii_krok_shchodo_pidvishc…

[13] Руслан Кравченко: Започатковуємо новий проєкт з ETCB Естонії для посилення цифровізації податкового адміністрування ДПС. URLhttps://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/869285.html 

[14] Т. Богдан. Бюджет 2024 року: позитивні здобутки й затяжні хвороби. URLhttps://www.growford.org.ua/byudzhet-2024-roku-pozytyvni-zdobutky-j-zat…

[15] Гроші від заморожених активів РФ допоможуть втримати держборг України на рівні нижче 97 % від ВВП
URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3954895-grosi-vid-zamorozenih-a…

[16] Т. Богдан. Хто найбільше допомагав Україні грошима і чи збережеться ця підтримка у наступні роки? 
URLhttps://www.growford.org.ua/hto-najbilshe-dopomagav-ukrayini-groshyma-i…

 

Анотація англійською

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram та Facebook
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Зображення: НІСД