Круглий стіл "Інноваційні підходи до регіонального розвитку в Україні"

Поділитися:

10 листопада 2011 року у Національному інституті стратегічних досліджень відбулося засідання «круглого столу» «Інноваційні підходи до регіонального розвитку в Україні».

 

Uchast

Uchast

У засіданні взяли участь посадовці Адміністрації Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, обласних державних адміністрацій, співробітники наукових та аналітичних установ, представники недержавних організацій. Під час засідання було організовано телеміст з фаховими аудиторіями у Львові та Харкові.

 

Список учасників засідання.

 

UchastВідкрив засідання круглого столу перший заступник директора Інституту Ярослав Жаліло, який привітав учасників та наголосив на необхідності розробки нової ідеології державної регіональної політики як невід’ємної умови активізації громадської та підприємницької ініціативи на місцях, формування стимулів до саморозвитку територій, досягнення стабільного та збалансованого регіонального розвитку в Україні. Я.А.Жаліло наголосив на необхідності визначення місця і ролі механізмів та інструментів державного й ринкового регулювання соціально-економічного розвитку регіонів, віднайдення між ними оптимального балансу; визначення шляхів досягнення збалансованого регіонального розвитку.      

 

Національним інститутом стратегічних досліджень було підготовано аналітичну доповідь з основних питань, винесених на обговорення.

 

Аналітична доповідь НІСД.

 

UchastПрезентуючи доповідь, завідувач відділу регіонального розвитку Світлана Біла. У своїй доповіді С.О. Біла висвітлила низку викликів, що обумовлюють необхідність пошуку нових, інноваційних підходів до стимулювання регіонального розвитку як основи зростання добробуту людей на всій території України. У доповіді зазначалось, що інноваційні підходи до нової регіональної політики передбачають задіяння потенціалу міжрегіонального співробітництва – основи розвитку внутрішнього ринку та активізації підприємницької ініціативи на місцях, зміцнення економічної та соціальної єдності країни. Акцентовано увагу на перспективах використання переваг міжнародного міжрегіонального співробітництва (у т.ч. транскордонного та транснаціонального).

На думку С.О. Білої, потужний інноваційний потенціал має формування кластерів (регіональних та міжрегіональних), що стимулює структурні зрушення на регіональному рівні, прискорює розвиток інноваційного, наукоємного виробництва. Інновацією регіонального розвитку в Україні є задіяння потенціалу новоствореного Державного фонду регіонального розвитку, активізація діяльності агенцій регіонального розвитку – інститутів, діяльність яких спроможна підвищити конкурентоспроможність економіки регіонів, сприяти формуванню «точок зростання» та ареалів розвитку в регіонах.

У доповіді наголошено, що удосконалення інституційно-правового забезпечення державного управління регіональним розвитком відповідно до кращих європейських практик створює реальне підґрунтя для стабільного розвитку та налагодження ефективної співпраці регіонів України з Європою регіонів.

 

Презентація С.О. Білої.

 

UchastЗаступник керівника Головного управління з питань регіональної та кадрової політики Адміністрації Президента України Олександр Орел наголосив, що при розробці та впровадженні нової регіональної політики в Україні мають бути чітко визначені мета, цілі та напрями діяльності держави щодо регіонального розвитку, виявлені пріоритети модернізації механізмів та інструментів стимулювання соціально-економічного розвитку регіонів. На порядку денному – розробка методичних рекомендацій щодо підготовки кадрів по реалізації політики регіонального розвитку; удосконалення стратегій розвитку регіонів України.

 

UchastКерівник сектору регіонального і місцевого розвитку Представництва Європейської комісії в Україні Домінік Папенхайм зазначив, що проблематика застосування в Україні інноваційних підходів до регіонального розвитку набуває надзвичайної актуальності та має практичне спрямування. Зокрема, з метою підтримки збалансованого стабільного регіонального розвитку в Україні вже у 2012 р. ЄС планує запровадити новий проект щодо цього напряму з відповідною цільовою фінансовою підтримкою. Позитивно оцінюючи рішення про створення в Україні Державного фонду регіонального розвитку, європейські експерти здійснюють системний, деталізований аналіз проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення державного фонду регіонального розвитку». У випадку позитивного висновку вже у 2012-2013 роках від ЄС слід очікувати гранти та цільову бюджетну підтримку регіонального розвитку в Україні.

 

UchastНародний депутат України Юрій Ганущак, аналізуючи законодавчі засади формування та функціонування Державного фонду регіонального розвитку,  висловився за необхідність впровадження середньострокового бюджетування, що передбачає можливість збереження та передачі невикористаних коштів фонду на наступний рік; за системний та чіткий контроль держави щодо цільового використанням коштів на потреби регіонального розвитку. Стосовно стратегічного планування, найбільш ефективною, на думку Ю.І.Ганущака, є дворівнева система розробки та реалізації стратегій регіонального розвитку: державної та регіональних стратегій (що узгоджені з державною, та одночасно, враховують і специфічні особливості місцевого розвитку). Надзвичайної актуальності для України набуває проблема відсутності регіональних фондів розвитку. Необхідно продумати та впровадити в Україні реальні новації щодо фінансових джерел наповнення регіональних бюджетів. У зв’язку з цим, на особливу увагу заслуговує плата за землю – усталений комунальний ресурс, що й досі повною мірою не задіяний.

 

Під час прямого включення з м. Харкова заступник головного редактора журналу «Соціальна економіка» Олександр Коврига зауважив, що в процесі теоретичного обґрунтування новацій державної регіональної політики доцільно чітко визначити категоріальний апарат, обґрунтувати категорії регіонального, місцевого розвитку; категорії механізмів та інструментів стимулювання соціально-економічного розвитку регіонів для їх системного використання як у теорії регіоналістики, так і під час розробки законів, нормативно-правових актів, що супроводжують формування та впровадження державної регіональної політики. О.В. Коврига відмітив важливість транснаціональної регіональної кооперації, перспективність переходу до проектних моделей міжрегіонального співробітництва та кооперації в процесі досягнення збалансованого регіонального розвитку. Особливу увагу О.В. Коврига приділив проблемі дефіциту кадрів під час реалізації завдань регіонального розвитку.

 

UchastСергій Романюк, директор Департаменту регіонального розвитку Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, зауважив, що в основі сучасної регіональної політики країн ЄС – розвиток інфраструктури, що дозволяє вирішити проблему локальної територіальної доступності, забезпечити вільний рух товарів, ресурсів, капіталів, робочої сили. С.А.Романюк наголосив, що проблема диспропорційності регіонального розвитку як в країнах ЄС, так і в Україні традиційно залишається не вирішеною. Так, біля 49,5 % всіх прямих іноземних інвестицій зосереджено у Києві. Отже створення розвинутої інфраструктури, у т.ч. фінансової – умова залучення інвестицій у регіони. Розвиток регіонів, на думку С.А.Романюка,  у 10 – 15 річній перспективі буде тісно пов'язаний з розвитком міських населених пунктів, тому слід поліпшувати доступ населення периферійних територій до публічних послуг. При розробці та впровадженні державної регіональної політики в Україні особливу увагу слід приділити найкращому досвіду регіональної політики ЄС. Так, серед пріоритетних завдань європейської регіональної політики на середньострокову перспективу є досягнення цілей «Європа – 2020» шляхом синхронізації секторальної політики у територіальному вимірі, а основним пріоритетом на короткостроковий період (до 2014 р.) – визнано стимулювання інтелектуальної спеціалізації регіонів.

 

Під час прямого включення з м. Львова Голова громадської ради при Львівській обласній  державній адміністрації Зиновій Бермес наголосив на необхідності вирішення проблеми перерозподілу бюджетних ресурсів (на користь місцевого самоврядування). Були визначені наявні системні проблеми реалізації інвестиційного потенціалу регіонів; умови покращення інвестиційного клімату, формування системи інноваційно-зорієнтованих інвестиційних проектів, задіяння інноваційних інструментів інвестиційного фінансування. Зокрема, при прийнятті цільових державних програм регіонального розвитку, на думку З.М. Бермеса, необхідно враховувати європейський досвід (особливої актуальності для України набуває європейський досвід впорядкування та благоустрою територій, у т.ч. шляхи вирішення проблеми утилізації ТПВ).

 

UchastВіце-президент з виконавчої роботи Асоціації міст України Мирослав Пітцик відмітив нарощування тривожних тенденцій у формуванні місцевих бюджетів, а саме: бюджети місцевого самоврядування збільшуються, переважно, за рахунок збільшення надходжень податку на доходи громадян. Ця тенденція є негативною, адже зростання рівня номінальної заробітної плати супроводжується зростанням відрахувань, зменшенням реальної заробітної плати. Поряд з цим, спостерігається обмеження бази поповнення місцевих бюджетів (у т.ч. за рахунок комунального майна). Земельне ж питання в Україні і досі залишається не вирішеним. Найважливішою умовою ефективного регіонального та місцевого розвитку стає налагодження тісної взаємодії та співпраці між бізнесом, громадськістю, місцевою владою. Позитивні приклади щодо цього демонструють м. Кам’янець-Подільський, м. Іллічівськ, м. Бердянськ ті інші міста. Реальними індикаторами, критеріями ефективного регіонального, місцевого розвитку слід вважати реальні обсяги залучених до міста (регіону) інвестицій, кількість новостворених робочих місць, благоустрій територій та зростання  добробуту населення.

 

Під час прямого включення з м. Харкова виконувач обов’язків співголови виконкому Ради керівників прикордонних областей Республіки Білорусь, Російської Федерації та України Олексій Кірюхін зазначив, що  сімнадцять регіонів України є прикордонними, отже надзвичайно важливо налагодити ефективну транскордонну, міжнародну міжрегіональну співпрацю у всіх сферах регіонального розвитку, у т.ч. і у сфері економічної взаємодії між прикордонними областями. З огляду на активізацію міжнародної міжрегіональної (транскордонної) співпраці надзвичайно швидко зростає роль міст, що мають виконувати функції транспортно-логістичних та комунікаційних вузлів у глобальних регіональних мережах. Новацією досліджень світової регіоналістики на сучасному етапі розвитку стає розвиток міських агломерацій. До цього напряму системних розробок має долучитись і Україна. Аналізуючи позитивний досвід регіонального розвитку в Україні, О.М.Кірюхін навів приклад успішної співпраці між Харківською (Україна) та Белгородською (Російська Федерація) областями в процесі створення регіональної платформи інноваційного розвитку, інноваційного центру регіонального зростання. На увагу з боку держави, на думку О.М.Кірюхіна, заслуговують питання диверсифікації джерел фінансування розвитку регіону, раціональне поєднання державного, місцевого, приватного та міжнародного фінансування.

 

UchastКерівник департаменту регіонального розвитку Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами Василь Федюк відзначив, що основною проблемою в процесі впровадження регіональної політики в Україні є відсутність системного підходу до регіонального розвитку. Перед регіонами України постають нові виклики щодо інтенсивного освоєння нових підходів та прийомів ведення господарювання, застосування на практиці інноваційних механізмів та інструментів стимулювання соціально-економічного розвитку територій, які позитивно зарекомендували себе у світовій практиці, у т.ч. – створення індустріальних парків. Важливу роль у процесі стимулювання регіонального розвитку відіграють Національні проекти. Перспективним для комплексного розвитку регіонів України є запровадження Державним агентством з інвестицій та управління національними проектами низки нових проектів, у т.ч. національного проекту – «Агроперспектива». 

 

Під час прямого включення з м. Львова проректор з науково-педагогічної роботи Львівської комерційної академії Анатолій Мокій зосередив увагу на потужному інноваційному потенціалі, що містить транскордонне співробітництво, відзначив переваги транскордонного співробітництва західних регіонів України з регіонами ЄС. Водночас, А.І.Мокій наголосив, що динаміка та взаємозв’язок показників економічного зростання, інвестиційної та інноваційної активності в західних областях України не демонструють вирішального впливу інноваційного (технологічного) чинника на регіональний розвиток. Значною мірою це обумовлено інституціональною недосконалістю інфраструктури інноваційного розвитку на загальнодержавному та регіональному рівнях. А.І.Мокій акцентував увагу на визначенні заходів підвищення дієвості регіональної інфраструктури, цільового програмування інноваційного розвитку (у т. ч. у межах транскордонного і міжнародного співробітництва); визначив доцільність створення міжрегіональних центрів інновацій, технопарків, технологічних центрів, відновлення преференційного режиму інноваційно-інвестиційної діяльності в межах СЕЗ і ТПР. Відзначено потужний потенціал Львівщини і західних регіонів України у налагодженні ефективної міжрегіональної та міжнародної регіональної співпраці у науково-освітній, науково-медичній та інноваційній сферах.

 

UchastРадник директора НІСД Володимир Лупацій відзначив, що недооцінка регіональної сфери та регіонального вектору реформ призводить до уповільнення модернізації України, гальмує успішну реалізацію системних реформ на рівні національного господарства. Саме тому роль реформування системи державного управління регіональним розвитком неухильно зростає, а фінансова підтримка регіонального розвитку з боку держави призводить до синергетичного, кумулятивного ефекту розвитку одночасно у декількох регіонах. Невід’ємною складовою процесів стимулювання регіонального розвитку є організація інвестиційних міжрегіональних форумів, що сприяють налагодженню міжрегіонального співробітництва та консолідації економічного простору країни. В. Лупацій повідомив, що 22 листопада 2011 р. заплановано форум щодо стимулювання міжрегіональної співпраці на рівні Харківської, Донецької та Луганської областей (м. Харків).

 

UchastМустафа Саїт-Аметов, Директор Департаменту аналітики і стратегічного планування Агентства регіонального розвитку АР Крим, повідомив про хід реалізації Стратегії соціально-економічного розвитку АР Крим до 2020 р. та про роль Агентства регіонального розвитку АР Крим у цьому процесі. Акцентуючи увагу на потужному організаційному потенціалі АРР, М. Саїт-Аметов наголосив на необхідності активного використання (імплементації) досвіду ЄС щодо стимулювання регіонального розвитку, у т.ч. йдеться про інституційний досвід агенцій регіонального розвитку щодо узгодження інтересів влади, бізнесу та громадськості в процесі розробки та впровадження проектів регіонального розвитку. Важливим для АРР є напрямок щодо створення сприятливого інституційного підґрунтя для об’єднання зусиль суміжних районів з метою вирішення спільних проблем та благоустрою території. Позитивний досвід успішних регіонів України необхідно популяризувати та поширювати на практиці.

 

UchastВиконавчий директор Асоціації агенцій регіонального розвитку Юрій Третяк відзначив необхідність створення сучасної, адаптованої до європейських стандартів) системи управління регіональним розвитком. Досвід Європи у цьому вимірі складається з базових елементів: планування; фінансування; реалізація; моніторинг і контроль; діяльність інституцій регіонального розвитку. Відповідно до європейської практики регіонального розвитку Стратегії регіонального розвитку мають бути розраховані на довгостроковий період (на десять – п'ятнадцять років), а плани щодо їх реалізації – на середньостроковий період (переважно на сім років). У сфері пріоритетів регіонального розвитку традиційно мають залишатись інфраструктурні проекти (соціальна та транспортна інфраструктура). Для створення сучасної транспортної інфраструктури в Україні (відповідно до практики ЄС), має бути задіяно потенціал державно-приватного партнерства.

 

UchastСуддя Конституційного Суду України Володимир Кампо наголосив на  необхідності виділення судової складової у інституційно-правовому забезпеченні регіонального розвитку. В.М.Кампо відзначив відсутність рішень Конституційного Суду України щодо соціально-економічних проблем розвитку регіонів; акцентував увагу на необхідності розвитку механізму конституційного контролю у напрямку забезпечення верховенства права в Україні та її регіонах.

 

Під час чергового включення з м. Львова завідувач відділу Інституту регіональних досліджень НАН України Надія Мікула відзначила позитивний досвід ЄС у питаннях розбудови регіональної політики, зокрема, у сфері транскордонного співробітництва. Інтенсифікація відносин між Україною та ЄС, активізація євроінтеграційних процесів стимулює розвиток міжнародного міжрегіонального економічного співробітництва, відкриває перед регіонами (у т.ч. перед Західними регіонами України) нові можливості щодо залучення додаткових ресурсів та отримання доступу на нові європейські ринки збуту. Потужний потенціал щодо стимулювання економічного зростання на місцевому, регіональному рівні забезпечує активізація співробітництва у межах інтеграційних угрупувань на кордонах України, міжнародне економічне співробітництво прикордонних регіонів з регіонами сусідніх держав, країн ЄС. Такий підхід відкриває нові перспективи щодо використання наявних конкурентних переваг регіонів України та отримання синергетичного ефекту від налагодження міжнародного міжрегіонального співробітництва (у т.ч. транскордонного та транснаціонального).

 

Докторант кафедри регіонального управління, місцевого самоврядування та управління містом НАДУ при Президентові України, Віце-президент Інституту публічного права (м. Суми) Ія Дегтярьова повідомила про розробку Національною академією державного управління при Президентові України (м. Київ)  нових методів оцінювання конкурентоспроможності регіонального розвитку. Навела позитивні приклади досвіду Франції у питаннях укладення угод щодо регіонального  розвитку.

 

UchastДиректор Інституту місцевої демократії Валерій Рубцов наголосив, що  місцеве самоврядування, розвиток місцевої демократії є невід’ємною складовою стабільного збалансованого регіонального розвитку в Україні. Запросив всіх учасників взяти активну участь у тижні місцевого самоврядування, сприяти популяризації та розповсюдженню в регіонах України найкращої практики місцевої демократії.

 

У заключному виступі перший заступник директора Інституту Ярослав Жаліло підбив підсумки засідання «круглого столу» «Інноваційні підходи до регіонального розвитку в Україні», подякував за плідну роботу та закликав всіх зацікавлених осіб до подальшої співпраці з НІСД у сфері розробки та впровадження інновацій регіонального розвитку, нової державної регіональної політики в Україні.