Круглий стіл "Виклики, практики та стратегія реалізації реформ в регіонах України: "Україна - 2020"

Поділитися:

Uchast19 листопада 2014 року у Національному інституті стратегічних досліджень відбулося засідання «круглого столу» «ВИКЛИКИ, ПРАКТИКИ ТА СТРАТЕГІЯ РЕАЛІЗАЦІЇ РЕФОРМ В РЕГІОНАХ УКРАЇНИ: «Україна – 2020»».

 

На порядок денний засідання винесено наступні питання:

1. Базові тренди розвитку регіональної економіки в умовах загострення екзогенних та ендогенних ризиків, проведення АТО на Сході України. 

2. Децентралізація та реформування місцевого самоврядування: від популізму до реальних кроків у напрямку зростання самостійності регіонів.

3. Новації реформ в регіонах – від формування муніципальної міліції та розширення повноважень громад до реалізації ідеї сталого регіонального розвитку.

4. Формування дієвого інституційно-правового забезпечення нової державної регіональної політики: завдання для новообраної Верховної Ради України.

5. Стратегія «Україна – 2020» та стратегічні пріоритети реалізації реформ на регіональному рівні.

 

UchastУ засіданні взяли участь посадовці міністерств і відомств, представники органів місцевого самоврядування, співробітники наукових, аналітичних установ та громадських організацій.

 

Список учасників засідання.

 

Повний аудіозапис засідання можна завантажити за цим посиланням

http://www.ex.ua/922747960345

 

UchastВідкрив засідання заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень Василь Яблонський. Розпочинаючи дискусію, В. Яблонський зазначив, що у сучасних регіональних проблемах України (перш за все, це ситуація в АР Крим, Донецькій та Луганській областях) винні як хибна державна регіональна політика, що проводилась протягом попередніх років, так і зовнішні геополітичні загрози. В.Яблонський зазначив, що сьогодні для України надзвичайної актуальності набуває питання щодо розробки та впровадження нової державної регіональної політики, реалізація реформ в регіонах, в основі яких – децентралізація та розвиток дієвого місцевого самоврядування.

 

UchastПозицію Інституту щодо означеної проблематики презентувала завідувач сектору розвитку місцевого самоврядування та децентралізації  Світлана Біла.

У доповіді С. Білої визначено екзогенні та ендогенні виклики та ризики, що ускладнюють процеси стабілізації регіонального розвитку, на короткостроковому часовому періоді загострюють ситуацію на регіональних ринках праці, обумовлюють негативні тренди щодо капіталовкладень та  відтоку прямих іноземних інвестицій в регіонах України. Як зазначено у доповіді, реальний потенціал щодо виходу із означеної ситуації містить у собі децентралізація влади та реформування місцевого самоврядування (на засадах субсидіарності), розширення бюджетної автономії та встановлення фінансової самостійності місцевих бюджетів.

 

Світлана Біла виклала основні новації реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, у т.ч. з огляду на перспективи добровільного об’єднання територіальних громад, підвищення їх фінансової спроможності.

Модель відносин держави та регіонів, як зазначила Світлана Біла, потребує кардинального перегляду, а саме: розширення повноважень регіонів у сфері управління власним розвитком; зміцнення фінансового забезпечення місцевого самоврядування (у т.ч. шляхом перегляду податкової політики і міжбюджетних відносин); створення державою організаційно-інституційних передумов, відповідного інституційно-правового забезпечення та формування дієвих стимулів задля підтримки економічного зростання на регіональному рівні.

Особливу увагу у доповіді було приділено стратегічним пріоритетам координації державної регіональної політики в Україні та регіональної політики ЄС: «Україна – 2020» – «Європа – 2020».

 

Презентація С. Білої.

 

UchastСтарший науковий співробітник відділу проблем галузевого та територіального управління Інституту аграрної економіки Національної академії аграрних наук України Ольга Коваленко запропонувала під час проведення реформ звертатись до позитивного європейського досвіду щодо розвитку вітчизняного інноваційного продукту (як чинника, що суттєво впливає на процеси структурної модернізації регіональної економіки). О.Коваленко відзначила тісний зв'язок цього процесу з реформою системи освіти.

 

UchastКоординатор проекту USAID «РАДА», Фонд «Східна Європа» Ігор Парасюк підкреслив – найгострішим серед викликів, що постали перед нашою країною, є брак часу, який відводиться на реалізацію реформ в Україні. Всі назрілі реформи: реальну децентралізацію та реформування місцевого самоврядування, реформу адміністративно-територіального устрою України –  необхідно розпочинати та здійснювати якнайшвидше. Адже це пов’язано із реальними потребами українського суспільства. В процесі реформування, на думку І. Парасюка, надзвичайно важливо дотримуватись принципу демократичності, сприяти широкому залученню мешканців громади до тих реформ, що мають реалізовуватись на регіональному рівні.

 

UchastСтарший науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем НАН України Юрій Дзядик наголосив на необхідності проведення постійного моніторингу перебігу подій у регіонах України.

 

UchastЗаступник директора департаменту з питань використання коштів державного бюджету в регіонах Рахункової палати України Ігор Стефанюк підкреслив, що для України необхідним є не просте «механічне» розширення повноважень регіонів, але, насамперед – збільшення відповідальності на місцях. Доречним є упровадження в Україні кращих здобутків  світової практики, зокрема, у площині підвищення відповідальності регіону за цільове використання бюджетних коштів, у сфері активного пошуку на місцях наявних (але і досі незадіяних) ресурсів саморозвитку.

 

 

UchastПрофесор кафедри фінансів Київського національного університету імені Тараса Шевченка Захарій Варналій наголосив на необхідності підвищення рівня регіонального менеджменту. Реальна децентралізація влади, як зазначив З. Варналій, «де-факто» є альтернативою ідей щодо федералізації України. Водночас, для успіху будь-якої реформи необхідно запровадити системний підхід. Серед найважливіших пріоритетів реформування України, тісно пов’язаних із реформуванням регіональної політики, З. Варналій виокремив податкову реформу (збільшення податків на місцях) та бюджетну децентралізацію (зокрема, у площині скорочення контролюючих органів).

 

UchastЗавідувач секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики Юрій Манцевич попередив про необхідність зваженого підходу та врахування всіх особливостей розвитку регіонів під час швидкого проведення реформ. Посадовець зазначив, що в історії України вже були спроби безсистемно вирішувати окремі проблеми розвитку на місцях (наприклад, йдеться про спроби реформування системи ЖКГ), які завершились невдачею. Тому має бути запроваджено комплексний підхід до реалізації реформ на регіональному рівні. Поряд з цим дуже важливо задіяти конструктивний потенціал громадських обговорень, а не перетворювати ці обговорення на формальний процес. Громадськість має реально впливати на прийняття рішень на місцях, зазначив Ю.Манцевич.

 

UchastСтарший науковий співробітник відділу математичних методів дослідження операцій Інституту кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН України Василь Горбачук підкреслив необхідність звернення сучасних реформаторів до позитивного досвіду розвитку регіональної та національної економіки. Зокрема, В.Горбачук відзначив доцільність задіяння економіко-математичних методів в процесі прогнозування та стратегічного планування регіонального розвитку, потребу у визначенні критеріїв та індикаторів сталого, збалансованого регіонального розвитку.

 

UchastДоцент кафедри теорії економіки та управління Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу Галина Васильченко зауважила, що для успішної зміни адміністративно-територіального устрою необхідно систематично проводити інформаційно-роз’яснювальну роботу, оскільки в іншому випадку реформи не будуть сприйняті населенням. Найважливішою з реформ вона назвала освітню, оскільки інтелект нації, розвиток «людського капіталу» у ХХІ ст. є запорукою процвітання країни.

 

UchastЗавідувач відділу комплексної оцінки та управління природними ресурсами ДУ «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України» Ігор Бистряков вважає, що найбільшою проблемою, яка гальмує реформи в Україні є «тіньова економіка», об’єм якої, за експертними оцінками, майже дорівнює офіційній. Також, на думку науковця, реформи повинні враховувати суб’єктивні особливості, ментальність населення різних регіонів; реформи мають бути спрямовані на зростання добробуту та підвищення безпеки життєдіяльності людини.

 

 

UchastЗавідувач відділу економічних проблем соціальної політики Інституту економіки промисловості НАН України Ольга Новікова відзначила важливість врахування світового досвіду реформування, доцільність дослідження передумов, оцінювання наслідків дії екзогенних та ендогенних чинників, що впливають на регіональний розвиток. У ситуації, подібній до української, внаслідок проведення безсистемної децентралізації може виникнути ризик посилення регіоналізації.

 

UchastЗаступник директора Інституту економіки та прогнозування НАН України Анатолій Даниленко відзначив, що повністю відмовитись від повноважень центральної влади неможливо та недоцільно. Як зазначив науковець, рішення, що дозволять вирішити проблеми Донбасу, можуть і повинні прийматися лише у Києві. Під час проведення децентралізації, на думку А.Даниленка, необхідно задіяти послідовність та етапність.

 

 

UchastНа продовження дискусії про роль громадськості у реалізації реформ у регіонах, директор Інституту глобальних трансформацій Олексій Семеній зазначив важливість поліпшення зворотної комунікації між громадськістю, науковими установами та органами влади.

 

 

UchastЗавідувач відділу місцевих фінансів та міжбюджетних відносин Академії фінансового управління Міністерства фінансів України Олександр Шишко підкреслив важливість розробки державних стандартів оцінювання місцевих бюджетів, оскільки саме фінансова складова відіграє ключову роль в організації місцевого самоврядування.

 

 

UchastЦю думку підтримала директор департаменту методології та навчальних програм Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень Тамара Шаповал, наголосивши також, що подібні стандарти мають бути обґрунтованими, відкритими і доступними для всіх споживачів.

 

 

Винесені на обговорення питання викликали жваву дискусію учасників. Захід отримав висвітлення у засобах масової інформації

 

Прес-реліз засідання «круглого столу».