"Основні завдання державної політики у сфері забезпечення національної ідентичності закордонних українців та шляхи їх вирішення". Аналітична записка

Поділитися:

Анотація

 

За результатами Круглого столу «Українська держава та світове українство: актуальні питання, потенціал та перспективи взаємодії», який відбувся  в Національному інституті стратегічних досліджень 21 лютого 2013 року, стисло подані рекомендації учасників Круглого столу щодо вирішення основних завдань державної політики у сфері забезпечення національної ідентичності закордонних українців.

 

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЗАКОРДОННИХ УКРАЇНЦІВ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ

 

Закордонні українці – це потенційний фактор суттєвого впливу на державотворчі процеси в Україні, дієвий інструмент політичного, економічного, культурного впливу в країнах проживання, потужний засіб утвердження позитивного іміджу нашої країни у світі. На сучасному етапі національні інтереси України потребують державної підтримки збереження української ідентичності діаспори, що включає забезпечення на належному рівні її прав і свобод, сприяння збереженню української мови та культури у середовищі діаспори, допомогу в реалізації освітніх програм та проектів у межах українських громад у країнах перебування, а також надання можливостей для отримання освіти в Україні.

 

Серед важливих проблем, які існують сьогодні у сфері взаємодії зі світовим українством учасниками Круглого столу, а саме представниками органів державної влади, співробітниками профільних наукових та аналітично-дослідних установ, вищих навчальних закладів України, представниками громадських організацій та незалежними експертами обговорювалися найбільш нагальні:

- недосконалість нормативно-правової бази та інституційного забезпечення співпраці із українцями за кордоном;

- недостатнє задоволення мовно-культурних та освітніх потреб світового українства, з метою збереження національної ідентичності;

- трудова міграція, та проблеми, пов’язані із поверненням та облаштуванням трудових мігрантів в Україні;

- комплекс питань, пов’язаних зі збереженням національної ідентичності українців Росії.

Учасниками Круглого столу було зазначено, що співпраця Української держави зі своїми співвітчизниками за кордоном досить часто носить несистемний, спорадичний характер.

 

З метою підвищення ефективності взаємодії з діаспорою, збереження етнонаціональної ідентичності закордонних українців і використання наявного потенціалу вбачається доцільним:

 

1. Зміцнити інституційні основи та вдосконалите стратегічне планування роботи з діаспорою:

- вивчити досвід зарубіжних країн щодо співпраці з їхніми діаспорами (Росія, Польща, Вірменія, Ірландія, Румунія, Греція, Угорщина, Індія, Китай, Ізраїль та ін.);

- створити єдиний координаційний орган, до компетенції якого входила б координація діяльності всіх відомств, організацій та структур, які займаються співпрацею з українським зарубіжжям. Покласти на нього завдання розробки концепції, програми співпраці та визначення оптимальних параметрів її фінансування;

- створити громадську наглядову раду для контролю діяльності координаційного органу та використання виділених коштів;

- розробити програму збереження та формування національної ідентичності українців за кордоном, враховуючи, що в середовищі діаспори відбуваються значні асиміляційні процеси, з’являються нові явища – східна діаспора та четверта хвиля еміграції, які фактично на сьогодні є новою українською присутністю у світі;

- забезпечити відповідну нормативно-праву, інституційну, фінансову, інформаційну базу як основу для втілення програми співпраці зі світовим українством.

 

2. Здійснити комплекс заходів, що були б спрямовані на підтримку та розвиток освіти в українському зарубіжжі:

- створити постійно діючу комісію, до складу якої увійшли б представники з України та Світової координаційної виховно-освітньої ради Світового Конгресу Українців. До компетенції комісії слід віднести створення концепції розвитку освіти, укладання навчальних програм відповідно до специфіки освітнього закладу, програм підготовки та стажування вчителів та викладачів, програм обміну школярів та студентів, створення навчально-методичного забезпечення;

- створити спільні робочі групи освітян з України та українського зарубіжжя для осучаснення вже наявних та створення нових програм, підручників і посібників;

- підтримати, забезпечуючи належне фінансування зокрема освітніх проектів (видання підручників, навчально-методичних матеріалів тощо) українських інститутів, як то Міжнародного інституту освіти, культури та зв’язків з діаспорою, Інституту дослідження української діаспори Національного університету «Острозька академія»;

- розробити Положення про надання дослідницьких грантів для інституцій, які співпрацюють із закордонними українцями та спеціальних стипендій для українських науковців, які займаються вивченням проблем закордонних українців;

- передбачити в Державному бюджеті України на 2013 рік та Державній програмі співпраці з закордонними українцями на період до 2015 року кошти на фінансування українських наукових інституцій за кордоном.

 

3. Здійснити заходи, спрямовані на збереження історико-культурної спадщини України за кордоном:

- виділити в державному бюджеті кошти для підтримки бібліотек, музеїв і архівів;

- розробити цілеспрямовану державну політику за участю МЗС, Міністерства культури, Міністерства освіти і науки України щодо знаходження і повернення в Україну українських архівів і бібліотек;

- виділити фінансування для представників української архівної та наукової спільноти для здійснення відряджень за кордон з метою пошуку та впорядкування архівних та бібліотечних колекцій.

 

4. Активізувати роботу із забезпечення соціальної захищеності українських працівників за кордоном, сприяння зворотності міграцій, стимулювання інвестування зароблених мігрантами коштів в економіку України:

- удосконалити законодавчу базу, посилити відповідні інституції, уточнити та розширити їхні повноваження, а саме: прийняти Закон «Про основні засади державної міграційної політики України», привести національне законодавство у відповідність до міжнародних стандартів, що значною мірою допоможе усунути недоліки чинного законодавства в сфері міграції;

- посилити ефективність роботи закордонних дипломатичних установ України з правової допомоги мігрантам, забезпечення захисту прав і свобод українських громадян, які перебувають за кордоном;

- розробити Державну програму сприяння поверненню громадян України, які перебувають за кордоном, на Батьківщину, передбачивши для них податкові, митні, інвестиційні пільги, пільги на придбання (побудову) житла тощо;

- активізувати переговорний процес щодо укладення двосторонніх міжнародних договорів між Україною та іноземними державами про працевлаштування та соціальний захист трудових мігрантів, взаємне визнання документів про освіту, визнання українських посвідчень водія.

 

5. Здійснити комплекс заходів, що спрямовані на збереження національної ідентичності українців Росії:

- реалізувати пріоритетні завдання державної підтримки української діаспори в Росії, спрямованої на задоволення їхніх національно-культурних і мовних потреб;

- утворити філії Національного культурного центру України в Москві в місцях компактного проживання українців в регіонах та надати їм фінансову підтримку з метою оптимізації освітньої та культурно-просвітницької роботи;

- особливу увагу приділити підтримці молодіжних організацій українців Росії;

- розробити програму збереження та формування національної ідентичності українців у Росії.

 

Виконання цих завдань дозволило б уже в короткостроковому періоді, зменшити темпи асиміляції українців зарубіжжя, зміцнити їх зв`язки з Українською державою та суспільством, закласти надійні основи для використання потенціалу української діаспори в якості «м’якої сили» просування національних інтересів України на міжнародній арені.

 

Відділ політичних стратегій

 (Л. Мазука)